آزمون رابطه علیت

 

 

نیمه دیگر جایزه نوبل به جاشوا آنگریست و گویدو‌آیمبنز داده شد. آنها نشان دادند چطور می‌توان از آزمایش طبیعی، به نتایج دقیق درباره علت و معلول دست یافت. رئیس کمیته جایزه علوم اقتصادی گفته است تحقیقات کارد درباره پرسش‌های اصلی جامعه و روش‌شناسی آنگریست و‌ آیمبنز نشان داده، آزمایش‌های طبیعی منبعی غنی از دانش هستند. تحقیقات آنها به میزان قابل‌ملاحظه توانایی ما برای پاسخ دادن به پرسش‌های کلیدی را بالا برده است و این بسیار به نفع جامعه است.

آقای کارد در کانادا به دنیا آمده و استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی است. آقای آنگریست استاد دانشگاه ام‌آی‌تی است و آقای‌آیمبنز که در هلند به دنیا آمده، استاد دانشگاه استنفورد است. آکادمی علوم سوئد اعلام کرد تحقیقات آقای کارد در اوایل دهه ۱۹۹۰ باور متعارف عمومی را به چالش کشید. او با مقایسه آنچه پس از افزایش حداقل دستمزدها در ایالت نیوجرسی رخ داد با شرایط بازار کار در ایالت همجوار یعنی پنسیلوانیا، تئوری پذیرفته شده یعنی این تئوری که افزایش سطح دستمزدها به کاهش فرصت‌های شغلی منجر می‌شود را نقض کرد.

محققان کنترل بسیار کمتری در آزمایش‌های طبیعی دارند. دانشمندان در یک آزمایش کلینیکی تصمیم می‌گیرند که چه کسی دارو دریافت کند و چه کسی دریافت نکند اما در یک آزمایش طبیعی آنها کنترلی بر اینکه چه کسانی در گروه آزمایش یا گروه کنترل باشند، ندارند. آقای کارد نیروی کار رستوران‌های فست‌فود را که اتفاقا در پنسیلوانیا زندگی می‌کردند با آنهایی که در نیوجرسی بودند مقایسه کرد. از سوی دیگر آنگریست و ‌آیمبنز به توسعه استفاده از تحقیقات طبیعی کمک کردند. آنها نشان دادند می‌توان نتایجی درباره علت از تحقیقات طبیعی به‌دست آورد. آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد: «چارچوبی که آنها به‌وجود آوردند به شکل اساسی رویکرد محققان به پرسش‌های تجربی را دگرگون کرده است.» نیمی از جایزه ۱/ ۱ میلیون دلاری به آقای کارد داده می‌شود و نیم دیگر بین دو برنده دیگر تقسیم خواهد شد. روز دوشنبه آقای کارد گفت تحقیقات وی تلاشی بوده برای علمی‌تر کردن و تاکید بیشتر بر شواهد در تحلیل‌های اقتصادی. اکثر اقتصاددان‌های سنتی بسیار بر نظریه‌ها تمرکز دارند، اما امروزه بخشی بزرگ از علم اقتصاد بر واقعیت‌های عینی و تجربی استوار است.