دوراهی اقتصاد و سلامت

کسانی که از زدن واکسن و استفاده از ماسک اجتناب می‌کنند، صرفا زمینه بیماری و مرگ خود و ابتلای دیگران را فراهم نمی‌کنند، بلکه به اقتصاد آمریکا لطمات بلندمدتی می‌زنند. در ماه‌های اخیر، میزان ابتلا به کرونا به دلیل واکسیناسیون سریع کاهش یافته و بایدن تحت فشار قرار گرفته تا واکسن‌های اضافه را به کشورهای در حال توسعه ارسال کند تا از شیوع دلتا در آن کشورها نیز کاسته شود.

در شهرهای بزرگ که طی سال گذشته همه‌گیری در آنها بسیار شدید بود، مردم به خیابان‌ها بازگشته‌اند و رستوران‌ها مملو از جمعیت است. پرداخت‌هایی که برای حمایت از افراد بیکار انجام شده، به این معناست که آنها اکنون پول بیشتری برای مصرف دارند. از سوی دیگر، بسیاری از کسب‌وکارها در حال بازگشت به شرایط قبل از همه‌گیری هستند، اما حالا تابستان رو به پایان است و قطعا از رونق اقتصاد کاسته خواهد شد.

فرمانداران جمهوری‌خواه تحت فشار صاحبان کسب‌وکار پرداخت به افراد بیکار را کم کرده‌اند. کسب‌وکار‌ها از اینکه نمی‌توانند نیروی کار با دستمزد پایین پیدا کنند، ناراضی هستند و با آنکه اقدام فرمانداران جمهوری‌خواه لزوما سبب نمی‌شود نیروی کار به شغل‌های کم‌درآمد روی بیاورند، اما تعدادی از فرمانداران دموکرات نیز مانند همتاهای جمهوری‌خواه خود رفتار کرده‌اند. به نظر می‌رسد، اجتناب بسیاری از آمریکایی‌ها از زدن واکسن و استفاده از ماسک طی هفته‌ها و ماه‌های آینده همچنان به اقتصاد لطمه وارد کند.

در ماه‌های آینده مدارس باز می‌شوند و هوا سرد می‌شود؛ در نتیجه بسیاری از فعالیت‌ها در فضاهای بسته انجام خواهد شد. تمام این تحولات به زیان اقتصاد تمام می‌شود. برای مثال، به مدرسه رفتن دانش‌آموزان را در نظر بگیرید. هیچ‌کس مخالف حفاظت از جان کودکان نیست، اما پروپاگاندای راستگرایان و اختلاف نظرها بین جناح‌های سیاسی تلاش‌ها برای این کار را تضعیف کرده است. در برخی ایالت‌های طرفدار جمهوری‌خواهان، فرماندارها تا جایی پیش رفته‌اند که اجبار به زدن ماسک در مدارس را لغو کرده‌اند و این درحالی است که سویه دلتا به‌سرعت در حال شیوع است و بستری شدن کودکان افزایش یافته است. در حال حاضر، بیش از یک‌چهارم موارد ابتلا هفتگی به کرونا در آمریکا کودک هستند. اگر وضعیت شیوع کرونا در بین کودکان به همین شکل ادامه یابد، بازار کار تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد و این اثر به کل اقتصاد سرایت خواهد کرد. کسانی که دستورالعمل‌های محافظتی را رعایت نمی‌کنند، در حال لطمه زدن به اقتصاد هستند و این لطمه بلندمدت خواهد بود.