در ماه‌های اخیر وضعیت شاخص‌های اقتصادی در برخی اقتصادها بهبود یافته است و بنا به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، سال‌جاری میلادی اقتصادهای بزرگ رشدی قابل ملاحظه خواهند داشت. از سوی دیگر واکسیناسیون درحال انجام است؛ در نتیجه احتمال رشد نرخ تورم به سطوح خطرناک وجود دارد. این پرسش مطرح است که آیا بانک‌های مرکزی سیاست‌های حمایتی خود را تغییر خواهند داد؟

پاسخ این سوال بسیار مهم است؛ زیرا برنامه‌های حمایتی یک عامل بسیار مهم رونق بورس‌ها و امیدواری به بهبود شرایط است و اگر این برنامه‌ها زودهنگام محدود شوند، شوک‌هایی به اقتصادها وارد خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به بهبود شرایط و رشد مصرف، احتمال آنکه نرخ‌های تورم به سرعت بالا رود وجود دارد و بانک‌های مرکزی باید به این موضوع توجه کنند.

بانک‌های مرکزی بزرگ اعلام کرده‌اند برنامه‌های حمایتی باید ادامه یابد؛ زیرا درباره آینده ابهام‌هایی وجود دارد و نیز رشد نرخ تورم زودگذر خواهد بود. اما سرمایه‌گذاران نگران رشد شدید نرخ تورم هستند. در مطالب حاضر به دیدگاه‌های بانک ‌مرکزی آمریکا درباره برنامه‌های حمایتی، احتمال تغییری رئیس بانک‌مرکزی آمریکا، دیدگاه‌های روسای چند بانک‌مرکزی درباره سیاست‌های انبساطی و... اشاره شده است.