بازی‌خوانی فدرال رزرو

جرومی پاول، رئیس بانک‌مرکزی آمریکا پس از این نشست گفت: «روند بهبود یکپارچه نیست و تا تکمیل شدن این روند فاصله‌ای قابل‌ملاحظه وجود دارد. فشارهای تورمی ممکن است در ماه‌های آینده افزایش یابد، اما رشد کوتاه‌مدت قیمت کالاها اثرات زودگذر بر نرخ تورم خواهد داشت. هنوز زمان آن نرسیده که درباره کاهش برنامه‌های حمایتی از جمله خرید اوراق قرضه صحبت کنیم. باید زمان بگذرد تا شاهد پیشرفت قابل ملاحظه در مسیر بهبود شرایط باشیم.»

به‌رغم تاکید مجدد بانک‌مرکزی بر لزوم تداوم برنامه‌های حمایتی، طی زمانی که کنفرانس مطبوعاتی پاول برگزار می‌شد، شاخص‌های بورس کاهش یافتند. در بیانیه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری به تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با همه‌گیری که به رونق اقتصاد کمک کرده اشاره شد. البته در این بیانیه آمده بود ضروری است اقدامات بیشتری انجام شود. در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود: «پیشرفت در واکسیناسیون علیه کرونا و اجرای برنامه‌های حمایتی سبب شده وضعیت بخش اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی بهبود یابد. بخش‌هایی که بیشترین لطمه را از همه‌گیری کرونا تحمل کرده‌اند، همچنان دچار ضعف هستند اما اخیرا وضعیت آنها بهتر شده است. نرخ تورم بالا رفته، اما این رشد حاصل عوامل زودگذر است. سیاست‌های پولی همچنان به شکلی خواهد بود که از رونق اقتصاد حمایت کند.»

یک نکته مهم در بیانیه پایانی نشست این بود که از دید بانک‌مرکزی پیشرفت در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی عمدتا به روند مهار همه‌گیری وابسته است و این به آن معناست که تا وقتی همه‌گیری به شکل کامل مهار نشود و تبعات بحران مشخص نشود، بانک‌مرکزی به کاستن از برنامه‌های حمایتی فکر نخواهد کرد. از دید بانک‌مرکزی، بحران کنونی که در حوزه سلامت جامعه آمریکا رخ داده، هم‌چنان بر اقتصاد فشار وارد خواهد کرد و ریسک‌هایی که افق اقتصاد را تهدید می‌کنند از میان نرفته‌اند. در بیانیه پایانی نشست به اینکه کمیته سیاستگذاری به موضوع کاستن از خرید اوراق قرضه فکر می‌کند اشاره نشده، چه رسد به افزایش نرخ‌های بهره.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده اقتصاد این کشور در سه‌ماه نخست امسال ۴/ ۶ درصد رشد کرده است. اکثر اقتصاددان‌ها از جمله اقتصاددان‌های بانک‌مرکزی معتقدند امسال رشد اقتصاد آمریکا بالاترین میزان از حداقل سال ۱۹۸۴ خواهد بود البته نرخ تورم هم درحال رشد است. تعداد زیادی از شرکت‌ها در گزارش عملکرد سه‌ماهه نخست امسال به افزایش هزینه‌ها اشاره و اعلام کردند قیمت‌ها را بالا خواهند برد. احتمال آنکه سال‌جاری میلادی نرخ تورم به ۵/ ۲ درصد برسد، زیاد است. افزایش نرخ بازده اوراق خزانه که حاصل بالا رفتن انتظارات تورمی است، در ماه مارس به بورس لطمه زد. اما از آن زمان نرخ یاد شده در سطوح پایین‌تر نوسان کرده است.

واقعیت این است که بازار به عدم‌قطعیت علاقه‌ای ندارد. اما درحال‌حاضر درباره نرخ مالیات شرکت‌ها، نرخ‌های بهره، اختلال‌ها در زنجیره عرضه و تورم ابهام وجود دارد. بانک‌مرکزی حداقل فعلا درباره نرخ تورم نگران نیست. مقامات این نهاد بارها تاکید کرده‌اند که هرگونه رشد قیمت‌ها زودگذر خواهد بود و پس از رفع اختلال‌ها در زنجیره عرضه، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که نرخ تورم حداقل تا سال ۲۰۲۴ در محدوده نرخ هدف بانک‌مرکزی یعنی ۲ درصد خواهد بود.