پلت‌فرم 40 میلیونی

همه‌ ما به یاد داریم که زمانی برای دیدن فیلم مورد علاقه خود باید منتظر می‌ماندیم تا سی‌دی موردنظر را تهیه کنیم. اما با ظهور اینترنت کم‌کم نیاز به تهیه سی‌دی رنگ باخت و هر چند همچنان مورد اقبال است، اما می‌دانیم که با بالا رفتن سرعت اینترنت و کم شدن دغدغه حجم و هزینه‌های آن، این کار جای خود را به دانلود و استریم آنلاین با استفاده از اینترنت خواهد داد. پدیده ناخوانده‌ای به نام کرونا نیز وابستگی ما به اینترنت را بیشتر و بیشتر کرد و به این تحول سرعت بخشید.

حالا شاید بیشتر از پیش با توجه به گسترش تکنولوژی، رو به استریم آنلاین فیلم‌ها در بسترهای مختلف آورده‌ایم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت، تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین است. اما سوال اینجاست که چرا وقتی امکان دانلود هست رو به استریم آنلاین بیاوریم و دلیل استقبال روزافزون از VODها در صنعت دنیا چیست؟

VODها یا سامانه‌های پخش آنلاین فیلم و سریال، سعی دارند با ایجاد تجربه خوب و البته ایجاد آسودگی و راحتی استفاده، تمایز را ایجاد و آن را محسوس‌تر کنند. قطعا یکی از بزرگ‌ترین تمایزات سهولت استفاده است، دیگر نیازی به جست‌وجو و پیدا کردن لینکی برای دانلود، ذخیره روی حافظه و انتقال آن به دستگاه‌های مختلف برای تماشا نیست، به راحتی با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای پلت‌فرم‌های مختلف شامل گوشی، تبلت، تلویزیون یا کامپیوتر در نظر گرفته شده، می‌توانید محتوای موردنظر خود را جست‌وجو و شروع به تماشای آن کنید.

البته سهولت استفاده به اینجا ختم نمی‌شود، با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت آن، تاثیر بسزایی را در بین VODها شاهد بوده‌ایم. برای مثال اینکه بدانید تا چه زمانی از فیلم یا تا کدام قسمت از سریال را تماشا کرده‌اید یا اینکه بعد از اتمام فیلمی که تماشا می‌کنید، فیلم بعدی که براساس علایق شما باشد چیست، اینها سوالاتی هستند که هر چند به نظر کوچک می‌آیند، اما تاثیری که روی تجربه کاربری دارند، غیرقابل انکار و محسوس است و به نظر می‌رسد برگ برنده VODها در مقایسه با سیستم سنتی خواهد بود.

تصور کنید بعد از مسافرت طولانی به خانه برگشته‌اید، چند قسمت از سریال مورد علاقه‌تان پخش شده ولی به یاد ندارید که تا کدام قسمت آن را تماشا کرده‌اید. کافی است پلت‌فرم VOD مورد استفاده خود را اجرا کرده و دکمه پخش را بزنید تا حافظه آنلاینی که از تاریخچه تماشا دارید کار شما را انجام داده و دقیقا از قسمتی که مدنظر شما است، سریال‌ مورد علاقه‌تان شروع به پخش می‌کند. یا آخر هفته‌ای را تصور کنید که با وجود کرونا زمان بیشتری را از قبل نیاز است در خانه بگذرانید، کافی است اپلیکیشن VOD موردنظر خود را باز کنید تا علاوه بر انبوهی از محتوا، بتوانید محتوایی را که مختص شما و به صورت پیشنهاد برای شما در نظر گرفته شده است تماشا کنید. این کاری است که هوش مصنوعی با اطلاعات گسترده‌ از فیلم‌های مختلف و البته علاقه شما با توجه به تاریخچه تماشایتان، انجام می‌دهد که با پیشرفت روزافزون آن حتی ممکن است شما را با پیشنهادهای خود علاوه بر سرگرم کردن، شگفت‌زده نیز بکند.دسترس‌پذیری در کنار تجربه کاربری بی‌بدیلی که پلت‌فرم‌های VOD ارائه می‌دهند قطعا آینده درخشان‌تری را نیز پیش‌روی این صنعت قرار داده است. البته که در کشور ما، ایران، هزینه اینترنت همچنان بالا است. اما قطعا تنها راه موجود راهی رو به جلو است که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت خواهد شد که باعث استقبال بیشتر از VODها نیز می‌شود.

با استقبال روزافزون از این صنعت و رشد بازیگرهای فعال در آن، اثر دیگری نیز در تولیدات محتوایی فیلم و سریال دیده می‌شود. هزینه‌های چند صد میلیاردی که برای تولیدات فیلم و سریال در سال‌های اخیر انجام شده، علاوه بر رشد و اعتلای صنعت سینما، باعث شده تولیدات فراوان برای سلایق فراوان نیز عرضه شود که طبیعتا به نفع کاربر نهایی است. چراکه انتخاب‌های گوناگون و متنوع برای سرگرمی خود خواهد داشت، از طرفی باعث رشد و بلوغ روزافزون این صنعت می‌شود. چراکه بازخوردها در دنیای دیجیتال محسوس‌تر بوده و مستقیم‌تر به دست سازنده‌ها می‌رسد که حذف این پل‌های ارتباطی باعث خواهد شد تولیدات آینده هر چه بیشتر منطبق بر سلایق کاربران باشد.

VODها درحال‌حاضر به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند.

VODهای اشتراک‌محور که با پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه یا چند ماهه به شما اجازه می‌دهند تا به محتواهای موجود در آنها دسترسی داشته باشید. نوع دوم هزینه‌ای از کاربر خود دریافت نمی‌کند، اما در قبال ارائه رایگان محتوا، اقدام به پخش تبلیغات و درآمدزایی از این طریق می‌کند که در کشور ما این نوع VOD کمتر وجود دارد و شاید شاخص‌ترین‌ آنها بازار است.بازار به عنوان پلت‌فرمی با بیش از ۴۰ میلیون کاربر این دسترس‌پذیری را تسریع می‌کند، چراکه درحال‌حاضر نیز مورد استفاده کاربران بسیاری در سطح اینترنت است. علاوه بر این موضوع، دسترسی به تمام فیلم‌ها و سریال‌های موجود در بازار رایگان است که قطعا کاربران بیشتری را به سمت استفاده از استریم آنلاین خواهد کشاند تا این صنعت با تجربه خوبی که به کاربران در مقایسه با سیستم سنتی ارائه می‌دهد، بیش از پیش و با سرعت بیشتری مورد اقبال قرار بگیرد.