عده‌ای از اقتصاددانان معتقدند در دوران حاضر یعنی دورانی که موضوع جدایی شرق و غرب یعنی چین و دنیای غرب مطرح است، ضروری است نقش دولت در اقتصاد افزایش یابد و دولت از طریق اجرای برنامه‌های کلان، زمینه را برای حل نقایص اقتصاد و مقابله با رقبای بین‌المللی فراهم کند. اما عده‌ای معتقدند افزایش نقش دولت و دخالت فراگیر آن در اقتصاد تبعات بزرگی خواهد داشت. در هر حال اکنون این برنامه معرفی شده است و به زودی در کنگره به رای گذاشته خواهد شد. چند هفته پیش برنامه ۱۹۰۰ میلیارد دلاری کمک به خانواده‌ها و کسب‌وکارها به تصویب رسید. واقعیت این است که به زودی همزمان با مهار شدن همه‌گیری کرونا، وضعیت اقتصادی آمریکا به حالت عادی بازخواهد گشت؛ اما دنیای کنونی با دنیای سال‌ها قبل تفاوت دارد.

اکنون ریسک‌های بزرگ از جمله توسعه‌طلبی چین، تغییرات آب و هوایی، ضعف در زیرساخت‌ها و بخش‌های گوناگون اقتصاد و... وجود دارد و بایدن معتقد است نمی‌توان کنار ایستاد و مقابله با این ریسک‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد. بسیاری از اقدامات باید از سوی دولت‌ها انجام شود؛ زیرا بخش خصوصی توان یا تمایل انجام این‌گونه اقدامات را ندارد.

تمام کارشناسان معتقدند برنامه بایدن به معنای شروع فصلی جدید در آمریکا و جهان است. جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد گفته است: «این برنامه به معنای پدید آمدن دنیایی جدید است.» در مطالب حاضر به برخی دیدگاه‌های موافق و مخالف برنامه، محتوای آن، منابع درآمدی و تغییری که در دیدگاه دولت آمریکا پدید آمده، اشاره شده است.