امسال، نتیجه رقابت بین واکسن‌ها و ویروس‌کرونا که دائما درحال جهش است، مشخص خواهد کرد شرایط تا چه اندازه بهبود پیدا می‌کند. روند تولید و توزیع واکسن مطلوب نیست و موج جدید همه‌گیری در اروپا، آمریکا و چند کشور دیگر نگرانی‌هایی درباره تداوم بحران پدید آورده است. بدون شک ادامه پیدا کردن بحران، بهبود شرایط را به تعویق خواهد انداخت و زمینه را برای بروز اختلال در حوزه‌های گوناگون فراهم می‌کند.

حملات سایبری، افزایش نابرابری‌ها، بیکاری ده‌ها میلیون نفر از نیروی کار در اقتصادهای بزرگ و کوچک، افزایش فقر و... همگی ریسک‌هایی هستند که جهان در سال‌جاری میلادی با آنها مواجه خواهد بود. هفته گذشته نشست اجلاس داووس به شکل مجازی برگزار شد و در آن، رهبران جهان به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مهم پرداختند. به‌دلیل تعدد مسائل موجود، پیش‌بینی آنچه سال‌جاری در حوزه‌های مختلف رخ خواهد داد، بسیار دشوار است؛ اما نهادهای بین‌المللی از دولت‌ها خواسته‌اند در مسیر همکاری و اجرای برنامه‌های حمایتی حرکت کنند تا بحران همه‌گیری مهار شود و وضعیت اقتصاد جهان هرچه زودتر بهبود یابد.

در مطالب حاضر به ۱۰ ریسکی که جهان امسال با آنها روبه‌رو است، احتمال اختلال در نظام مالی بین‌المللی، توصیه‌های مهم صندوق بین‌المللی پول و بخش‌هایی از برنامه داووس که از سوی اجلاس جهانی اقتصاد منتشر شده، اشاره شده است.