دولت بایدن قصد دارد در سال نخست فعالیت خود دو هدف را دنبال کند: مبارزه با همه‌گیری کرونا و کمک به رونق اقتصاد آمریکا. بایدن پایان هفته گذشته برنامه‌ای ۱۹۰۰ میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد و مبارزه گسترده با بحران کرونا معرفی کرد و انتظار می‌رود این برنامه به تصویب کنگره که در کنترل دموکرات‌هاست، برسد.

تردیدی وجود ندارد که تحولات در اقتصاد آمریکا بر بازارهای مالی جهان اثرات بزرگ دارد. سرمایه‌گذاران بر مبنای اولویت‌هایی که دولت بایدن دارد سبد دارایی خود را تنظیم می‌کنند و تغییراتی که در سیاست‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد، تحولاتی در بورس و اقتصاد آمریکا و جهان به‌وجود خواهد آورد. در واقع این سیاست‌ها برنده‌ها و بازنده‌هایی خواهند داشت.

سال‌جاری میلادی سرمایه‌گذاران بر مجموعه‌ای از مسائل از جمله روند مهار ویروس کرونا، روند بهبود شرایط اقتصاد جهان، سیاست‌های حمایتی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و ریسک‌هایی نظیر رشد بدهی‌ها و نابرابری‌ها و نیز تنش‌ها بین چین و آمریکا تمرکز خواهند داشت. در مطالب حاضر به اثرات برنامه‌های دولت بایدن بر اقتصاد جهان و بازارهای مالی، علل نگرانی سرمایه‌گذاران درباره آینده، اثرات احتمالی برنامه حمایتی دولت آمریکا بر چین و برنده‌ها و بازنده‌های تحولات در برنامه‌های اقتصادی دولت آمریکا اشاره شده است.