رضایت خودروسازان

 انجمن خودروسازان اروپایی از این پیمان تجاری استقبال و اعلام کرده در این پیمان نگرانی‌های اعضای این انجمن را از میان برده است اما این انجمن هشدار داده که جزئیات این پیمان ۲هزار صفحه‌ای باید قبل از تهیه مقررات سلامت برای صادرات و واردات خودرو بین اروپا و انگلستان، به درستی درک شود.

رئیس انجمن خودروسازان اروپایی می‌گوید: «هیچ صنعت دیگری مثل خودروسازی اروپا چنین درهم‌تنیده و یکپارچه نیست و در این صنعت، زنجیره عرضه در سرتاسر اروپا گسترش یافته است. این انجمن تا وقتی تمامی جزئیات فنی منتشر نشود، نمی‌تواند ارزیابی کامل از تبعات این پیمان داشته باشد.» هر سال حدود سه میلیون خودرو به ارزش ۶۶ میلیارد دلار بین انگلستان و اتحادیه اروپا داد و ستد می‌شود و ارزش تجارت قطعات خودرو هفده میلیارد دلار است.

پروفسور دودن هوفر، رئیس مرکز تحقیقات خودرو آلمان از انعقاد پیمان تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلستان استقبال کرده، اما گفته است: «این پیمان مشکلات خودروسازی انگلستان را حل نمی‌کند. خودروسازی این کشور از برگزیت و همه‌گیری کرونا به شدت لطمه دیده است. اگر پیمان تجاری منعقد نمی‌شد می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که فشارهای بسیار بزرگ‌تر بر خودروسازی انگلستان وارد شود. انعقاد این پیمان سقوط صنعت خودرو این کشور را کند می‌کند، اما پس از یک دوره کوتاه بهبود پس از مهار شدن کرونا، بریتانیا باید برای حل مشکلات بزرگ صنعت خودرو خود برنامه‌ریزی کند.»

تولید خودرو در بریتانیا از ۷۲/ ۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ به ۹۲۰ هزار دستگاه در سال گذشته کاهش یافته و احتمال آنکه در میان‌مدت شاهد افزایش تولید خودرو در این کشور باشیم بسیار کم است. تویوتا، نیسان و هوندا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در انگلستان هستند البته سال‌جاری شرکت هوندا کارخانه‌های خود را در این کشور تعطیل خواهد کرد. شرکت‌های تاتا و بی‌ام‌و نیز در انگلستان خودرو تولید می‌کنند.

کارشناسان معتقدند کل خودروسازی جهان و نه فقط این صنعت در انگلستان، با تهدیدهای بزرگ مواجه است و تنها قدرتمندترین شرکت‌ها باقی خواهند ماند. سرعت تحولات به شکلی هراسناک بالاست و یک دلیل این تحولات، لزوم کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. از دید متخصصان، انگلستان به طور خاص و اروپا به طور کلی باید استراتژی خودروسازی خود یعنی تولید تعداد بالا خودرو با سود پایین را تغییر دهند. تا سال ۲۰۳۰ و احتمالا ۲۰۲۵ تولید خودرو در انگلستان پایین‌تر از یک میلیون دستگاه در سال خواهد بود. اما بر تنوع محصولات افزوده می‌شود.

در مجموع، دست‌اندرکاران خودروسازی در اتحادیه اروپا و انگلستان از انعقاد پیمان تجاری بین دو طرف که چارچوب مبادلات تجاری بین آنها در آینده را تعیین کرده خشنود هستند. اما آنها منتظرند جزئیات این پیمان منتشر شود تا بتوانند بر مبنای آن، درباره سودمند بودن پیمان برای تمامی بخش‌های مرتبط با این صنعت قضاوت کنند.

یک موضوع مهم این است که خودروسازی جهان در حال وداع با انگلستان به‌عنوان محلی برای تولید خودرو است. شرق اروپا و ترکیه اکنون از لحاظ هزینه تولید بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. همچنین آسیا در آینده مرکز تولید خودروی جهان خواهد بود.