محفلی برای هم اندیشی همه گروه‌ها

انجمن اقتصاددانان ایران تشکلی قدیمی است که حدود نیم قرن سابقه دارد. اما از زمان تاسیس آن تا به امروز به دلایل مختلف از ورود به مباحث اقتصادی روز به‌صورت حرفه‌ای دور افتاده است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم حضور اقتصاددانان معتبر و بزرگ در این مجموعه، عدم تعامل اعضای این انجمن در درازنای تاریخ، محافظه‌کاری بیش از حد در اعلام نظرات و همچنین تبدیل شدن آن به یک انجمن شخصی تا یک انجمن عمومی است. با توجه به سابقه درخشان انجمن اقتصاد آمریکا یا انجمن اقتصاد آلمان و تاثیر‌گذاری عمیق آنها در جامعه حرفه‌ای خود، این پرسش برای من و همکاران و استادان عزیزم همانند دکتر بخشی و دکتر زنوز در هیات‌مدیره انجمن اقتصاددانان مطرح می‌شدکه چرا ما نتوانیم تشکل مدنی و حرفه‌ای مشابهی در حد بضاعت جامعه علمی ایران ایجاد کنیم.

حیف و صد حیف که به سبب تنگ‌نظری‌ها و عدم رعایت استانداردهای فعالیت در یک انجمن از طرف مدیران آن، شاهد کناره گرفتن این دو عزیز از انجمن بودیم و این دوستان نتوانستند آنچه در ذهنشان بود عملیاتی کنند!

حال که موعد انتخابات انجمن فرا رسیده و البته به سبب کرونا ماه‌ها از زمان برگزاری آن سپری شده است، به نظر می‌رسد یکی از وظایف همه اقتصاددانان علاقه‌مند به ایران بزرگ، تقویت نهادی همانند انجمن اقتصاددانان باشد، چراکه اقتصاد ایران امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند شنیدن صداهایی مستقل و البته حرفه‌ای است.البته منظور دیدگاه‌هایی همسان نیست، چون در اقتصاد ممکن است در برخی حوزه‌ها رویکردهای کاملا متفاوت و متضادی وجود داشته باشد.

انجمن اقتصاددانان ایران به‌عنوان یک تشکل غیردولتی با سابقه حدود نیم قرن، به شرط حضور فعال اقتصاددانان بنام کشور و استادان و فارغ‌التحصیلان جوانی که دغدغه پیشرفت کشور را دارند و در فضای تعاملی، حتما می‌تواند بستری قابل اعتماد برای فعالیت اقتصاددانان کشور فراهم سازد.

امیدوارم برگزاری انتخابات منصفانه انجمن در سال جاری، آغازی باشد برای فعالیت مجدد انجمن اقتصاددانان ایران در قرن جدید. بدیهی است در غیر این صورت باید چاره دیگری برای احیای انجمن اندیشید.