کوچ سهامداران به شبکه‌های اجتماعی

مساله مهم بعدی در این ابزار و فضا، نحوه ارائه اطلاعات به مخاطبان است؛ ارائه اطلاعات در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی عموما به‌صورت تیتروار، کلیدواژه‌ای، چکیده و خلاصه‌ای از مطالب اصلی بوده که می‌تواند مخصوصا برای سهامداران تازه وارد منتج به نتایج منفی شود. این ابزار مانند هر ابزار دیگری برای حصول نتیجه مثبت یا منفی تا حد بسیار زیادی وابسته به سطح آگاهی و دانش استفاده‌کننده از آن است.

مساله مهم دیگر عملکرد نهادهای نظارتی و نهادهای آموزشی در این فضا است. با توجه به سهم بالای شبکه‌های اجتماعی و تاثیر بالای فضای مجازی، اطمینان از ارائه اطلاعات صحیح و درست به مردم و سرمایه‌گذاران و همچنین ارائه اطلاعات آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش، اطلاعات و فرهنگ سهامداری بسیار مهم است. ارائه اطلاعات صحیح و درست در این راستا تا حد زیادی می‌تواند باعث ارتقای جایگاه فضای مجازی در میان معامله‌گران شود.

نکته مهم بعدی سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان از این فضای مجازی را شامل می‌شود که باید به‌دنبال ارتقای دانش و افزایش سطح تحلیل خود در بازار سرمایه باشند تا بتوانند از میان انبوهی از اطلاعات و منابع موجود، بهینه‌ترین استفاده را داشته باشند. به این صورت که بتوانند با تشخیص صحیح، تصمیم‌گیری‌های مناسب در جهت خرید و فروش سهم مناسب داشته باشند. در نهایت باید عنوان کرد که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند هر ابزار و بستر دیگری می‌تواند نکات مثبت و منفی زیادی به دنبال داشته باشد که تا حدود زیادی وابستگی شدید به استفاده‌کنندگان دارد. در این راستا باید تاکید کرد که ارائه اطلاعات کم‌عمق و سطحی از بستر چنین فضایی باعث فاصله گرفتن مردم و عموم سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه خواهد شد. امری که مطالعات عمیق و آموزش‌های لازم و صحیح برای سرمایه‌گذاران را به تعویق انداخته و از جمله نکات منفی این موضوع شناخته می‌شود. هر چند سهولت در دسترسی اطلاعات از بستر فضای مجازی را شاهد هستیم و عدالت در برخورداری طیف گسترده‌ای از اطلاعات برای عموم جامعه از این بستر فراهم است، ولی بعضا این اطلاعات از پشتوانه صحیح و تحلیلی برخوردار نبوده و گمراهی هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت.