در هفته‌های اخیر موج جدید همه‌گیری کرونا در اروپا و آمریکا آغاز شده و موارد ابتلا و مرگ و میرهای حاصل از این ویروس به شدت افزایش یافته است. به همین دلیل نه تنها زمان بهبود وضعیت اقتصادی به تعویق می‌افتد، بلکه دولت‌ها مجبورند تدابیر سختگیرانه حفاظتی برای مهار این موج در نظر بگیرند؛ از جمله تعطیل کردن فعالیت‌های اقتصادی، ممنوعیت مسافرت و گردهمایی و...

در اقتصادهای توسعه‌یافته اروپا و آمریکا، اثرات همه‌گیری کرونا بر خانواده‌ها بزرگ بوده است. به رغم کاهش نرخ بیکاری، هنوز هم ده‌ها میلیون نفر در این اقتصادها بیکار هستند و سپری کردن کریسمس برای آنها به جای آنکه لذت‌بخش باشد با رنج همراه بوده است. سال آینده میلادی وضعیت بهتر خواهد شد، اما برخی اثرات همه‌گیری سال‌ها از میان نخواهد رفت.

خانواده‌هایی که منبع درآمد خود را بر اثر همه‌گیری کرونا از دست داده‌اند کریسمس امسال را بسیار سخت گذراندند. بسته حمایتی جدید در کنگره آمریکا تصویب شده اما رقم در نظر گرفته‌شده برای افراد یعنی ۶۰۰ دلار، به هیچ وجه نمی‌تواند نیازهای آنها را تامین کند.

در مطالب حاضر به وضعیت چند کشور اروپایی در کریسمس امسال، معضلات خانوارهای دچار مشکل در آمریکا، اثرات روانی همه‌گیری و کریسمس و برخی تحولات در پایان سال‌جاری اشاره شده است.