لیدری رولزرویس

شاخص اف‌تی‌اس‌ای ۱۰۰ با حدود ۵ درصد افزایش به ۶ هزار و ۲۰۰ واحد رسید و این بالاترین رشد یک روزه این شاخص از ماه مارس یعنی زمان آغاز همه‌گیری کرونا در جهان بود. در وال‌استریت نیز شاخص استاندارد‌اندپورز به رقمی بی‌سابقه افزایش یافت؛ البته در پایان معاملات میزان رشد آن کمتر شد. شاخص متوسط صنعتی داوجونز و شاخص نزدک نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند؛ البته شاخص نزدک در پایان معاملات در محدوده‌های منفی قرار گرفت؛ زیرا سرمایه‌گذاران به فروش سهام شرکت آمازون و تعداد دیگری از شرکت‌هایی که از بحران همه‌گیری کرونا سودی قابل ملاحظه کسب کرده بودند، اقدام کردند.

بسیاری از سهامی که در دوره همه‌گیری و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های اقتصادی بیشترین لطمه را تحمل کرده بودند، در روز اعلام خبر ساخته شدن واکسن کرونا رشد کردند و در مقابل، قیمت سهم‌هایی که طی دوره همه‌گیری مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشتند، کاهش یافت. در واقع هر دو گروه سهم‌ها تغییر مسیر دادند؛ زیرا شرایط از دید سرمایه‌گذاران با قبل متفاوت است.

در بین شرکت‌های شاخص اف‌تی‌اس‌ای ۱۰۰ بیشترین رشد قیمت در سهام شرکت رولزرویس که سازنده موتور جت است، مشاهده شد. سود این شرکت به تعداد ساعات پرواز هواپیماها در سطح جهان وابسته است. طی چند ساعت قیمت سهام این شرکت تقریبا دو برابر شد؛ البته اندکی بعد میزان رشد به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین قیمت سهام گروه خطوط هواپیمایی بین‌المللی نیز ابتدا رشد ۴۰ درصدی داشت، سپس میزان افزایش به ۲۵ درصد کاهش یافت. شاخص اف‌تی‌اس‌ای ۲۵۰ که شرکت‌های آن عموما در بریتانیا فعالیت می‌کنند، رشد بیش از ۵ درصد را ثبت کرد. قیمت سهام سینماهای زنجیره‌ای ساین‌ورلد که دومین شرکت بزرگ سینماهای زنجیره‌ای جهان است ۴۰ درصد رشد کرد؛ البته قیمت سهام آن حتی پس از این رشد، یک‌پنجم رقم مربوط به ابتدای سال یعنی قبل از بحران کروناست؛ زیرا اکثر شعبه‌های آن تعطیل است.

قیمت سهام شرکت کشتیرانی کارنیوال که کشتی‌های آن طی دوره همه‌گیری کرونا فعالیت بسیار کمی داشتند ۳۸ درصد رشد کرد و به بالاترین میزان از ماه ژوئن رسید. البته در این مورد هم قیمت سهام حتی پس از این رشد قابل ملاحظه، همچنان نسبت به قبل از بحران کرونا در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. طی ماه‌های گذشته قیمت سهام شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ویدئوکنفرانس و تحویل کالا رشد چشمگیری داشت؛ اما امید به بهبود شرایط و لغو محدودیت فعالیت‌های اقتصادی از جذابیت این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران کاسته است.

طی سال‌جاری میلادی قیمت سهام شرکت زوم‌ویدئو چند برابر شده است؛ زیرا نه تنها تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌ها از خدمات آن بهره می‌برند، بلکه خانوارها هم به جمع مشتریان آن اضافه شده‌اند؛ اما قیمت سهام آن در روزی که خبر ساخته شدن واکسن برای کرونا منتشر شد، ۱۴درصد سقوط کرد. قیمت سهام شرکت اوکادو که کالا به خانه‌ها تحویل می‌دهد ۱۲درصد و قیمت سهام شرکت تحویل غذا ۹درصد کاهش یافت؛ اما قیمت سهام دو شرکت فایزر و بایون‌تک رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. خبر یادشده سبب شد قیمت نفت و طلا در دو مسیر متضاد حرکت کنند: قیمت نفت رشد کرد؛ اما قیمت طلا ۵درصد کاهش یافت.

اقتصاددان بانک مرکزی انگلستان می‌گوید: «این امیدواری وجود دارد که تولید واکسن کرونا سبب افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران درباره آینده شود. این امیدواری حتی قبل از تولید و توزیع گسترده واکسن سبب افزایش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها می‌شود و این عامل بر اقتصاد اثر مثبت خواهد داشت.» یکی از اقتصاددان‌ها می‌گوید تولید واکسن کرونا تنها چند ماه پس از آغاز همه‌گیری، یک خبر خیلی خوب است؛ اما واکسن سبب از بین رفتن تمامی مشکلات پیش روی اقتصادهای توسعه‌یافته نمی‌شود. بسیاری از این مشکلات ساختاری هستند و یک واکسن نمی‌تواند چنین مشکلاتی را حل کند.