مرد یک تریلیون دلاری

مبنای این پیش‌بینی، فرض رشد متوسط سالانه ثروت بزوس است. بنا بر اعلام بلومبرگ، درحال‌حاضر جف بزوس ۱۴۶ میلیارد دلار ثروت دارد. طبق محاسبات شرکت کامپریسان، در پنج سال گذشته ثروت او هر سال به‌طور متوسط ۳۴ درصد افزایش یافته است. ثروت جف بزوس حتی پس از آنکه همسر سابق وی یعنی مک کینزی ۳۸ میلیارد دلار از سهام بزوس در شرکت آمازون را از او گرفت، پیوسته افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۵ تاکنون ثروت بزوس بیش از دو برابر شده است. او در آن سال ۶۳ میلیارد دلار ثروت داشت. طبق محاسبات شرکت کامپریسان، اگر این رشد با همین سرعت ادامه پیدا کند ثروت خالص بزوس قبل از پایان سال ۲۰۲۶ به بالاتر از هزار میلیارد دلار خواهد رسید و در آن سال او ۶۲ ساله خواهد بود.

اما احتمال آنکه ثروت بزوس سالانه با همین سرعت اعجاب‌آور رشد کند کم است. تحلیلگر بخش سهام شرکت‌های فناوری بانک سرمایه‌گذاری آربی‌سی کپیتال‌مارکتس معتقد است، چنین رشدی مشاهده نخواهد شد. به‌نظر می‌رسد این بدبینی منطقی است زیرا در پیش‌بینی‌های شرکت کامپریسان فرض بر این گذاشته شده که در ۶سال آینده مانند سال‌های اخیر، رشد ثروت بزوس بسیار بالا باشد. البته هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان و قاطعیت این احتمال را رد کند. در واقع طرفداران و مخالفان این پیش‌بینی هر یک استدلال‌های خود را برای اثبات نظرشان دارند. ثروت بزوس حتی در دوران بحران همه‌گیری ویروس کرونا رشد کرده و سرعت رشد آن بیشتر شده است. اما در چند سال آینده، یک رکود متعارف در اقتصاد می‌تواند روند اخیر رشد ثروت او را معکوس کند.

غیر از تحلیلگر بانک آربی‌سی کپیتال‌مارکتس، تعداد دیگری از کارشناسان نیز نسبت به این موضوع که رشد ثروت بزوس و عملکرد اخیر شرکت آمازون می‌تواند مبنایی برای پیش‌بینی دقیق آینده آنها باشد تردید دارند. در پیش‌بینی شرکت کامپریسان فرض‌های متعدد در نظر گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین این فرض‌ها آن است که رشد چشمگیر ثروت بزوس در سال‌های اخیر طی سال‌های آینده با همین سرعت ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالی است که وضعیت اقتصاد آمریکا درحال‌حاضر بسیار وخیم است و در سال‌های آینده ضعف آن ادامه می‌یابد.

تردیدی وجود ندارد که شرکت آمازون در ماه‌های اخیر بسیار بهتر از صدها شرکت دیگر عمل کرده و حتی بحران همه‌گیری ویروس کرونا سبب رشد سریع‌تر فعالیت‌ها و ارزش سهام این شرکت شده است. برای مثال، قیمت سهام شرکت فیس‌بوک تا چندی پیش نسبت به ابتدای سال‌جاری میلادی در سطح پایین‌تری قرار داشت و اکنون تنها کمی بالاتر از آن رقم است، درحالی‌که قیمت سهام شرکت آمازون ۲۵ درصد بالاتر از قیمت مربوط به ابتدای امسال است. زیرا تعطیلی فروشگاه‌های خرده‌فروشی و فرمان در خانه ماندن به افزایش سفارش‌های آنلاین منجر شده و این یک عامل بسیار مهم رونق فعالیت‌های آمازون است.

از آنجا که بخش اعظم ثروت شخصی بزوس حاصل تملک بیش از ۵۰ میلیون سهم از سهام شرکت آمازون است رونق کسب‌وکار این شرکت بر ثروت شخصی ایشان می‌افزاید. اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که طی سال‌های آینده هر سال به‌طور متوسط ۳۴ درصد بر ثروت او افزوده شود. سال ۲۰۱۸ قبل از کاهش تعداد سهام بزوس در شرکت آمازون به‌دلیل جدا شدن او از همسرش، پیش‌بینی شده بود که برای افزایش ثروت او به هزار میلیارد دلار باید قیمت هر سهم شرکت آمازون از ۲۳۷۰ دلار آن زمان به ۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار برسد. حالا تعداد سهام بزوس در شرکت آمازون کمتر از آن زمان است و نیز او گاه به فروش سهام خود اقدام می‌کند تا هزینه‌های شرکت تحقیقات فضایی خود یعنی بلواوریجین را تامین کند. برای رسیدن ثروت بزوس به هزار میلیارد دلار، باید ارزش بازار شرکت آمازون به ۱۱ هزار میلیارد دلار افزایش یابد، زیرا او اکنون ۱۱ درصد سهام این شرکت را در تملک دارد.

صرف‌نظر از استدلال‌های گوناگون که در این زمینه، مطرح شده پیش‌بینی شرکت کامپریسان جالب توجه است زیرا نشان می‌دهد ثروت ثروتمندترین انسان جهان اگر همچنان با سرعت چند سال پیش رشد کند می‌تواند به چه ارقام بسیار بالایی برسد. احتمال تحقق پیش‌بینی شرکت کامپریسان بسیار کم است، اما حتی اگر او در سال ۲۰۲۶ به ثروتی در نزدیکی رقم هزار میلیارد دلار برسد، این واقعیت نمایان می‌شود که راهی برای حرکت سریع در مسیر ثروت طی چند سال وجود دارد.

تحقیق منتشر شده از سوی شرکت کامپریسان سبب انتقاد تند بسیاری از مردم و شخصیت‌های سیاسی شده است. آنها از اینکه ثروت بزوس با سرعت در حال افزایش است، درحالی‌که صدها میلیون نفر دچار فقر و مشکلات عمیق اقتصادی هستند، ابراز نارضایتی کرده‌اند. الیزابت وارن، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، حرکت بزوس در مسیر تبدیل شدن به نخستین انسان هزار میلیارد دلاری جهان را غیراخلاقی توصیف کرده و از رفتار شرکت آمازون با نیروی کار این شرکت انتقاد کرده است. آمازون اخیرا تصمیم گرفت کارگران معترض به رویه‌های کاری شرکت را اخراج کند. همچنین کارگران بخش انبارداری آمازون از اقدامات شرکت در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در محل کار، ناراضی هستند. شرکت آمازون اعلام کرده میلیاردها دلار برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران خود اختصاص داده و تلاش کرده زمینه را برای بهبود شرایط کاری آنها فراهم کند، اما در هر حال همواره نارضایتی‌هایی وجود دارد.