دوئل در شش ایالت

معمولا در تعدادی از ایالت‌ها از پیش مشخص است مردم به کدام نامزد رای می‌دهند و آرای الکترال آن ایالت‌ها به کدام یک از آن دو اختصاص پیدا خواهد کرد. در ایالت‌های پرجمعیت شرق آمریکا عموم مردم به نامزد دموکرات رای می‌دهند و در جنوب و مرکز کشور، طرفداران حزب جمهوری‌خواه در اکثریت هستند. به باور تحلیلگران، در سال‌جاری میلادی، ۶ ایالت برای جو بایدن و ترامپ سرنوشت‌ساز هستند؛ یعنی ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، فلوریدا، کارولینای‌شمالی و آریزونا. در مجموع ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد و یک نامزد برای پیروزی در انتخابات باید حداقل ۲۷۰ رای کسب کند. طبق سیستم انتخاباتی آمریکا به هر ایالت بر مبنای جمعیت آن تعدادی خاص رای الکترال اختصاص داده شده و هر نامزد که در آن ایالت رای بالاتری کسب کند، تمامی آرای الکترال آن ایالت را به خود اختصاص خواهد داد. به این ترتیب طبیعی است که نامزدها برای جلب‌نظر رای‌دهندگان ایالت‌هایی که بالاترین آرای الکترال را دارند بیشترین تلاش را می‌کنند.

ایالت ویسکانسین ۱۰ رای الکترال دارد و در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانست آرای الکترال این ایالت را به خود اختصاص دهد. این نخستین‌بار از سال ۱۹۸۴ بود که یک جمهوری‌خواه توانست آرای الکترال این ایالت را کسب کند. البته مشخص نیست امسال آرای این ایالت نصیب کدام‌یک از دو نامزد خواهد شد. ایالت پنسیلوانیا ۲۰‌رای الکترال دارد و در سال ۲۰۱۶ ترامپ آرای یادشده را به خود اختصاص داد. درباره اینکه آیا او می‌تواند امسال نیز آرای الکترال این ایالت را به‌دست آورد تردید وجود دارد. زیرا در سال‌های اخیر سیاست‌های ترامپ زیان‌هایی به نیروی کار در بخش‌هایی از ایالت وارد کرده است. ایالت میشیگان ۱۶ رای الکترال دارد و سال ۲۰۱۶ ترامپ با اختلاف بسیار اندکی با هیلاری کلینتون توانست آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که امسال در این ایالت، بایدن از ترامپ محبوبیت بالاتری دارد. ایالت فلوریدا ۲۹‌رای الکترال دارد. در این ایالت نیز ترامپ سال ۲۰۱۶ توانست آرای الکترال را به خود اختصاص دهد. در نظرسنجی‌ها مشخص شده ترامپ در این ایالت از بایدن جلوتر است، البته میزان اختلاف آرا زیاد نیست.

کارولینای‌شمالی ۱۵‌رای الکترال دارد و سال ۲۰۱۶ ترامپ در این ایالت توانست بر هیلاری کلینتون غلبه کند. احتمال آنکه امسال بایدن آرای الکترال این ایالت را کسب کند زیاد است. ایالت آریزونا ۱۱ رای الکترال دارد و ترامپ سال ۲۰۱۶ در این ایالت بر هیلاری کلینتون غلبه کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آرای بایدن در آریزونا به آرای ترامپ نزدیک شده است و اگر گروه‌هایی از جمعیت که معمولا رای نمی‌دهند پای صندوق‌ها حاضر شوند و به بایدن رای دهند آرای الکترال این ایالت، به ‌وی اختصاص پیدا خواهد کرد.