پناهگاه امن سرمایه‌گذاران

نسبت بیت کوین به دلار دیگر با شاخص‌های مالی همبستگی ندارد و با نسبت طلا به دلار همبستگی پیدا کرده است. این امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ، بیت کوین را یک مکمل مهم برای دارایی‌های اصلی مالی می‌دانند؛ البته باید به این واقعیت توجه داشت که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال که به ۳۳۰ میلیارد دلار رسیده در برابر بازارهای سنتی مالی یک قطره در برابر دریا محسوب می‌شود. در چند روز رشد قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین، ارزش بازار این ارزها تنها ۴۴ میلیارد دلار رشد کرد؛ یعنی ۱۵ درصد و همزمان، «شاخص ترس و طمع بازار» به ۷۵ افزایش یافت. دو هفته پیش این رقم ۵۳ بود. این به آن معناست که از دید فعالان بازار، قیمت‌ها بیش از حد رشد کرده و احتمال اصلاح در بازار وجود دارد.

طی دوره افزایش قیمت بیت کوین، قیمت دیگر ارزهای اصلی دیجیتال رشد بزرگ‌تری نسبت به بیت کوین داشته است. برای مثال قیمت اتریوم و لایت‌کوین به ترتیب ۲۱ درصد و ۳۰ درصد بالا رفت، در حالی که قیمت بیت کوین رشد ۱۷ درصدی را به ثبت رساند. متخصصان بازار ارزهای دیجیتال معتقدند در بلندمدت احتمال رشد قابل ملاحظه اتریوم بیش از دیگر ارزهای دیجیتال است؛ یعنی آنها ۷۵ درصد احتمال می‌دهند قیمت این ارز تا پایان سال به چهارصد دلار و سطوح بالاتر از آن برسد. رشد قیمت ارزهای دیجیتال و رونق بازار آنها در روزهای اخیر جزو مهم‌ترین اخبار بوده؛ اما برخی خبرهای مهم دیگر هم وجود دارد که اثراتی بزرگ بر افق بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت. یک دادگاه فدرال در ایالات‌متحده بالاخره بیت کوین را به‌عنوان پول به رسمیت شناخت. قاضی عالی دادگاه منطقه برلی‌هاول کلمبیا ضمن رسیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت کوین نینجا که به پولشویی ۳۱۱ میلیون دلاری متهم است، به این موضوع اشاره کرد. او گفت مفهوم پول معمولا به ابزاری در گردش، روشی برای پرداخت یا روشی برای پس‌انداز اطلاق می‌شود و بیت کوین چنین ویژگی‌هایی را دارد. تصمیم این قاضی اثرات فراگیری دربرخواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند پس از عبور قیمت بیت کوین از سطح ۱۰ هزار دلار که یک مانع بزرگ محسوب می‌شد استخراج‌کنندگان این ارز به حفظ بیت‌کوین‌هایی که استخراج می‌کردند اقدام کرده‌اند و این امر سبب شده تا اندازه‌ای کسری در بازار پدید‌ آید و قیمت‌ها حمایت شود. ماکس کایزر، بنیان‌گذار ‌هایزنبرگ کپیتال معتقد است در آینده نه چندان دور قیمت بیت‌کوین از اوج قبلی خود یعنی ۲۰هزار دلار عبور می‌کند و به ۲۸ هزار دلار خواهد رسید. البته کارشناسانی هم هستند که با این دیدگاه خوش‌بینانه مخالفند. برای مثال یکی از آنها می‌گوید: «تردیدی وجود ندارد که بیت‌کوین یک حوزه جذاب سرمایه‌گذاری است؛ اما عبور از اوج قبلی قیمت‌ها و رسیدن به ۲۸ هزار دلار بسیار غیرمحتمل است. مانند همیشه، نخستین رشد قدرتمندترین رشد است و پس از آن افزایش‌های بعدی چندان بزرگ نیستند. به احتمال زیاد هنگامی که قیمت‌ها به ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار برسد، عده زیادی از سرمایه‌گذاران به فروش اقدام می‌کنند و منتظر اصلاح قیمت‌ها می‌مانند.»

تحلیلگران بلومبرگ پیش‌بینی محتاطانه‌تری درباره افق قیمت بیت‌کوین مطرح کرده‌اند. آنها معتقدند اگر تعداد آدرس‌های کاربران فعال تغییر نکند، رقم هدف برای قیمت بیت‌کوین، اوج سال گذشته میلادی یعنی ۱۲۷۳۴ دلار خواهد بود. درباره متوسط رقم پیش‌بینی‌شده برای قیمت‌ها باید گفت ۶۰ درصد تحلیلگران معتقدند در آینده نزدیک قیمت‌ها اصلاح می‌شود و به سمت ۱۰ هزار دلار یعنی سطح چند روز پیش‌باز گردد. چهل درصد نیز با دیدگاه تحلیلگران بلومبرگ موافق هستند. و نیز محتاط‌ترین متخصصان بازار ارزهای دیجیتال همچنان به ویژگی بازار این ارزها به‌ویژه بیت‌کوین؛ یعنی نوسانی بودن قیمت‌ها اشاره می‌کنند. در سال‌جاری میلادی شاهد همین‌گونه نوسان‌های بزرگ در قیمت‌ها بوده ایم. اواسط ماه مه ‌قیمت بیت کوین به ۵ هزار دلار رسید و حالا بیش از دو برابر شده است.

ضعف ارزش دلار در هفته‌های اخیر یک عامل رشد قیمت بیت‌کوین است و به نظر می‌رسد فشار بر ارزش این ارز نه تنها کم نخواهد شد، بلکه افزایش خواهد یافت. هفته گذشته اعلام شد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی در مقیاس سالانه نزدیک به ۳۳ درصد کاهش یافته که رقمی بی‌سابقه است. علت این کاهش مشخص است: تعطیلی اقتصاد برای جلوگیری از شیوع کرونا سبب شده اقتصاد این کشور در رکودی عمیق فرو رود. مدتی است بازگشایی اقتصاد آغاز شده اما شیوع مجدد و سریع کرونا بدون شک بر ضعف اقتصاد خواهد افزود. امیدهایی وجود دارد؛ اما به یک واقعیت باید توجه کرد و آن اینکه همان کاهش ۳۳ درصدی تولید ناخالص داخلی که سبب شد تا سرمایه‌گذاران دچار شوک شوند، به کاهش شاخص‌های مالی و ارزش دلار منجر شد. با آنکه در فصل بهار شاخص دلار و شاخص‌های مالی هم‌جهت حرکت می‌کردند اکنون هر دو کاهش یافته‌اند.

نکته مهم دیگر این است که اروپا برعکس آمریکا توانسته بحران کرونا را مهار کند و شاخص‌های اقتصاد آن این عملکرد بهتر را نشان می‌دهند. در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی تولید ناخالص داخلی آلمان تنها ۱۰.۱ درصد کاهش یافت. در تعداد دیگری از اقتصادهای اروپایی نیز شرایط نسبت به آمریکا بهتر است. در سه ماه اخیر نسبت یورو به دلار پیوسته رشد کرده و این رشد بیشترین میزان در ۱۰ سال اخیر بوده است. ارزش دلار در برابر پوند انگلستان و ین ژاپن نیز کاهش یافته است. درواقع وضعیت بهتر اقتصادهای یادشده در مقایسه با اقتصاد آمریکا زمینه کاهش ارزش دلار را فراهم کرده و به نظر می‌رسد این ضعف در اقتصاد آمریکا پایدار باشد.