کارشناسان درباره علل رشد قیمت‌ها دیدگاه‌های مختلفی دارند، اما همه آنها معتقدند تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا، سیاست‌های عظیم حمایتی مالی و پولی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی به‌ویژه در آمریکا، رکود در اقتصاد جهان، شیوع ویروس کرونا و افت شاخص دلار مهم‌ترین عوامل رشد قیمت طلا هستند و از آنجا که این عوامل پایدارند بازار طلا برای مدتی نسبتا طولانی در وضعیت مثبت قرار خواهد داشت.

بدون تردید بحران همه‌گیری ویروس کرونا که منشا بسیاری از تحولات دیگر در صحنه اقتصادی و سیاسی جهان است مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلاست. این بحران به تعطیلی اقتصادها، رکود عمیق، اجرای برنامه‌های فراگیر حمایتی از سوی بانک‌های مرکزی، کاهش نرخ‌های بهره و ... منجر شده و از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازارهای پرریسک کاسته است. طبیعی است که این تحولات زمینه جذابیت بازار طلا را فراهم می‌کنند.

کارشناسان معتقدند به‌زودی قیمت طلا به 2هزار دلار در هر اونس و حتی ارقام بالاتر افزایش خواهد یافت، اما رشد قیمت‌ها همواره به اقدام به فروش برای شناسایی سود منجر می‌شود. همچنین سال آینده وضعیت اقتصاد جهان بهتر خواهد شد و تمایل به طلا کمتر می‌شود.

در مطالب حاضر به تاثیر کاهش ارزش دلار بر قیمت طلا، پنج عامل مهم حمایت‌کننده از بازار فلز زرد، نقش سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و برخی دیدگاه‌ها درباره افق قیمت‌ها اشاره شده است.