شروع پرخطر

متخصصان بیماری‌های واگیر می‌گویند بازگشایی اقتصاد یک اشتباه بزرگ است. متخصص مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا معتقد است این اقدام به مرگ‌های بیشتر منجر خواهد شد. روز جمعه او و یکی از استادان دانشگاه تگزاس گزارشی را برای تمام فرماندارها ارسال کردند و در آن به آنها هشدار دادند تا وقتی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز روند کاهشی پیدا نکرده است در هیچ شهر و ایالتی نباید محدودیت‌های کنونی کاهش یابد یا لغو شود. و شرط دیگر، وجود میزان کافی تست برای فهمیدن این موضوع است که چه تعداد از مردم واقعا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

این هشدار درحالی منتشر شده که از پایان هفته گذشته در بیش از ۳۰ ایالت آمریکا، محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی درحال لغو شدن است. این کاهش یک طیف را تشکیل می‌دهد و از بازگشایی پارک‌ها تا باز شدن برخی کسب‌وکارها را شامل می‌شود. مشاهده می‌شود که ایالت‌ها برخلاف توصیه متخصصان پزشکی و با علم به خطرات این اقدام، درحال لغو محدودیت‌ها هستند. آنها معتقدند سطح قابل قبولی از ریسک و زیان وجود دارد زیرا علاقه و نیاز به بازگشایی اقتصاد مشاهده می‌شود اما متخصصان می‌گویند بر موارد ابتلا و مرگ‌ومیرها افزوده خواهد شد و آنچه فرماندارها انجام می‌دهند آزمایشی است که به شکل واقعی درحال انجام است.

بنا به اعلام دانشگاه جانز‌ هاپکینز، تاکنون در آمریکا بیش از یک میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۶۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 دکتر فوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر می‌گوید برخی ایالت‌ها دستورالعمل‌های فدرال را نادیده می‌گیرند. کاهش موارد جدید ابتلا به کرونا برای ۱۴ روز و بازگشت به شرایط قبل از بحران در بیمارستان‌ها جزو شرایط این بازگشایی است. اگر این شروط و دستورالعمل‌ها رعایت نشود ریسکی بالا متوجه مردم خواهد بود.

میزان محدودیت‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا یکسان نبوده است و اکنون نیز سرعت کاهش محدودیت‌ها مشابه نیست. در یک شهر ایالت نیومکزیکو پس از شیوع سریع ویروس کرونا تدابیر بسیار سختگیرانه برای مهار این ویروس اتخاذ شده است. به دستور فرماندار، تمام جاده‌های منتهی به این شهر بسته شد، کسب‌وکارها باید بین 5 عصر تا ۸ صبح بسته باشند و اتومبیل‌ها تنها می‌توانند دو نفر سرنشین داشته باشند. 

فرماندار از مردم خواسته در خانه بمانند و تنها در موارد ضروری از خانه خارج شوند و کار ضروری یعنی فوریت‌های پزشکی و امنیتی. از دید فرماندار، وضعیت بد این شهر حاصل رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی است و شیوع ویروس کرونا ادامه یافته است در نتیجه باید تدابیر سختگیرانه‌تر اتخاذ کرد.

چندی پیش در کالیفرنیا، هزاران نفر در ساحل جمع شدند تا علیه فرمان فرماندار یعنی بسته بودن ساحل و پارک‌ها تظاهرات کنند و تظاهرات در همان روزی انجام شد که مقامات پزشکی ایالت اعلام کردند بیشترین موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. در دو هفته اخیر اخبار مختلفی درباره داروی شرکت گیلید ساینس یعنی رمدسیویر منتشر شده است. در ابتدا اعلام شد آزمایش این دارو روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا موثر بوده و علائم شدید را در آنها از میان برده است. سپس اعلام شد به‌دلیل فقدان موارد کافی آزمایش، برنامه تست دارو متوقف شده است و پایان هفته گذشته اخباری درباره اثربخش بودن این دارو منتشر شد.

روز جمعه این دارو به نخستین داروی تاییدشده برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا که دچار علائم شدید هستند تبدیل شد. اداره غذا و داروی آمریکا تایید اضطراری دارو را اعلام کرد. این تاییدیه نسبت به تاییدیه کامل دارای شرایط کمتری است. در بیانیه اداره غذا و دارو آمده بود فواید این دارو برای بیماران بیش از ریسک‌های آن است. دانشمند ارشد این اداره در نامه تاییدیه نوشته است: «هیچ جایگزین مناسب، تایید شده و در دسترس برای استفاده اضطراری رمدسیویر برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا وجود ندارد.» هنوز میزان مصرف و دوره آن مشخص نیست اما شرکت سازنده توصیه کرده به مدت ۱۰ روز از آن برای افراد متصل به دستگاه تنفس مصنوعی استفاده شود. برای دیگر مبتلایان، مدت استفاده ۵ روز است.

همه چیز درباره این دارو و میزان اثربخش بودن آن به شکل احتمال مطرح شده است. این دارو تنها چند روز پس از آن تایید شد که محققان اعلام کردند ممکن است این دارو به بیماران کمک کند سریع‌تر بهبود یابند. مدیر شرکت گیلید ساینس روز جمعه در کاخ سفید گفت: «این شرکت با دولت همکاری خواهد کرد تا تضمین شود دارو با حداکثر سرعت در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.» داروی یاد شده برای رفع علائم شدید بیماری و کوتاه کردن مدت این علائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویکرد فرماندارها به موضوع بازگشایی اقتصاد و کاهش محدودیت‌ها بسیار متفاوت بوده است. برخی از آنها درحال کاستن از محدودیت‌ها و برخی درحال اعمال محدودیت‌های بیشتر هستند یا مدت محدودیت‌ها را تمدید کرده‌اند. در ایالت نیویورک، مانند بسیاری دیگر از ایالت‌ها، کل دوره سال تحصیلی یعنی تا پایان دوره یاد شده مدارس بسته خواهند بود. در ایالت جورجیا برخی محدودیت‌ها لغو شده و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افراد سالخورده باید تا دوازدهم ماه آینده میلادی در خانه بمانند. در روزهای اخیر به برخی کسب‌وکارها اجازه داده شده فعالیت خود را از سر گیرند البته باید حداقل تا سیزدهم ماه جاری میلادی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت کنند. در ایالت اوهایو، دستور در خانه ماندن لازم‌الاجراست اما برخی کسب‌وکارها تا پایان ماه جاری به شکل مرحله به مرحله فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند. از امروز بخش‌های تولید کارخانه‌ای، توزیع و ساخت‌وساز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت‌شان را شروع می‌کنند.

در برخی ایالت‌ها کاهش سختگیری‌ها کمتر بوده است. در نیوجرسی پارک‌های ایالتی و منطقه‌ای و زمین‌های گلف باز شده‌اند و در ویرجینیا جراحی‌های غیر اضطراری و فعالیت درمانگاه‌های دندانپزشکی از پایان این هفته از سر گرفته می‌شود. اما در هر دو ایالت فرمان در خانه ماندن در هفته‌های آینده باید اجرا شود. درحالی‌که ایالت‌ها مشغول بررسی بهترین روش بازگشایی اقتصاد هستند متخصصان هشدار داده‌اند رهایی از این بحران به زمانی طولانی نیاز دارد. یک گروه از متخصصان همه‌گیری در گزارشی جدید اعلام کرده‌اند ویروس کرونا ۱۸ تا 24 ماه دیگر همچنان شیوع پیدا خواهد کرد یعنی تا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا شوند. 

ایالات‌متحده باید برای بدترین سناریو آماده باشد که شامل موج دوم شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در پاییز و زمستان است. حتی در بهترین سناریو، مردم همچنان به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست خواهند داد. این روند تا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا نشده‌اند ادامه پیدا خواهد کرد. این ایده که بحران و شیوع در آینده نزدیک به پایان خواهد یافت با علم سازگار نیست. برای رسیدن به ایمنی جمعی به گذشت دو سال زمان نیاز است. واکسن به رفع بحران کمک می‌کند اما انتظار نمی‌رود به‌زودی واکسنی برای این ویروس ساخته شود.