کاهش میزان بستری در بیمارستان‌های تهران

معاونت درمان وزارت بهداشت باتکیه به این آمار و گزارش‌ها گفت که تمام این موارد سبب می‌شود که در انتها شاهد کاهش موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نیز باشیم. جان‌بابایی همچنین تصریح کرد از حدود ۲۵ اسفند روند کاهشی کرونا در کشور شروع شد و هنوز هم روند کاهشی ادامه دارد. وضعیت در تهران که از آن به‌عنوان پاشنه آشیل بیماری کرونا یاد می‌کنند هم ظاهرا به همین منوال است. گزارش‌ها بیانگر شیب نزولی ابتلای شهروندان تهرانی به کرونا است. طبق گزارشی که روز گذشته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ارائه کرد، آمار بستری مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی تهران کاهش ۵ تا ۷ درصدی داشته است و تعداد بهبودیافتگان و ترخیص‌‌شدگان از مراکز درمانی پایتخت افزایش یافته است. با این حال او از شهروندان تهرانی درخواست کرد همچنان از تردد غیرضروری پرهیز کنند. همزمان زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز از شیب نزولی ابتلای شهروندان تهرانی به کرونا خبر داد و بر ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور جلوگیری از روند صعودی کرونا در تهران تاکید کرد. کاهش شیوع کرونا در کشور  و به تناسب آن کاهش میزان موارد بستری در حالی ازسوی مقامات کشور اعلام می‌شود که به گفته کارشناسان هنوز باید در انتظار موج دوم و سوم بیماری کرونا در کشور باشیم، هرچند هنوز زمان آن مشخص نیست. در همین راستا روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به نقل از کارشناسان تصریح کرد که موج دوم شیوع کرونا رخ می‌دهد، ولی زمان و بزرگی آن به‌درستی قابل تعیین نیست؛ زیرا موضوع داینامیک تحت‌تاثیر عوامل مختلف است. پیش از این وزارت بهداشت از پاییز به‌عنوان زمان احتمالی شیوع دوباره کرونا در کشور یاد کرده بود.

آمار متناقض تعداد شهرهای سفید در کشور

در کنار این خبرها روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد که برای ۱۲۷ شهر سفید هیچ محدودیتی برای انجام مراسم مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین گفت: در تلاش هستیم، بررسی مجدد کنیم که چگونه می‌توان برای شب‌های احیا، شهر‌های زرد را به سفید تبدیل کرد. واعظی تصریح کرد: نظر قطعی وزارت بهداشت این است که تا زمانی که شهر‌های قرمز وجود دارند، قطعا نباید این کار انجام شود.

البته آمار رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با آمار ارائه شده ازسوی واعظی درخصوص تعداد شهرهای سفید و کم خطر متفاوت است. همچنان که حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا روز گذشته از شناخته شدن ١١۴ شهر کم خطر و سفید در کشور خبر داد و گفت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت شیوع این ویروس در کشور بررسی و در جلسه دیروز اعلام شد که وضعیت در ١١۴ شهر کم‌خطر و سفید است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او ادامه داد: مقرر شد در این شهر‌های سفید تعدادی از فعالیت‌ها آغاز شود، البته این فعالیت‌ها با همکاری وزارت صمت و بهداشت مشخص می‌شوند. ذوالفقاری در عین حال تاکید کرد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ١١۴ شهر کم‌خطر و سفید مطرح نیست. او همچنین گفت براساس گزارشات اخیر، پس از بازگشایی تعدادی از اصناف، ٨٠ درصد از مردم در شهرستان‌های کشور پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، اما سطح رعایت در استان تهران پایین است. پیش از این هم به‌دنبال اعلام تقسیم کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز براساس میزان ابتلا به کرونا، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت از وجود ۳۰۰ نقطه سفید در کشور خبر داده بود و علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نقاط سفید کشور را ۱۱۶ شهرستان اعلام کرده بود.

بازنگری در ساعت کار برخی مشاغل

ذوالفقاری همچنین با اشاره به جلسه دیروز گفت: در این جلسه تصمیم بر آن شد که ساعت کاری برخی از مشاغلی که در حال فعالیت هستند مورد بازنگری قرار گیرد و این پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود.

تاکید رئیس‌جمهور بر در خانه ماندن

در همین حال روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به تقسیم‌بندی مناطق گفت: معنای این تقسیم‌بندی این نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی نباید مراعات شود بلکه آنها باید بیشتر مراقبت کنند که دستاوردهای مناطق سفید حفظ شود. آنهایی هم که در مناطق زرد و قرمز هستند، باید تلاش کنیم به مناطق سفید تبدیل شوند. به گزارش «ایسنا» او در ادامه تاکیدکرد: به‌دلیل ناروشن بودن پایان ویروس کرونا، باید خود را برای کار، علم، دانش و تحقیقات در جامعه آماده کنیم؛  کسی نمی‌داند پایان این ویروس کی خواهد بود. همه دستورالعمل‌های پزشکی را باید رعایت کنیم و احتیاط لازم است. الان هم می‌گوییم برای غیر ضرورت، مردم در خانه بمانند ولی برای کار ضروری از خانه خارج شوید و در کوتاه‌ترین زمان به منزل برگردید.

توزیع ماسک ارزان یا رایگان

از سوی دیگر همزمان با اعلام اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس در پایتخت، روز گذشته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه دو راهکار ابتدایی برای اجرای طرح «اجبار استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس» وجود دارد، گفت: نخست، هر مسافری بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارد بنابراین باید مقابل درهای ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، نیروهای نظارتی حضور داشته باشند و این مساله را کنترل کنند.

وی افزود: راهکار دوم توزیع ماسک و دستکش در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس است. مسافرانی که از ماسک و دستکش استفاده نکرده‌اند، برای ورود به ایستگاه این اقلام بهداشتی را دریافت خواهند کرد. هاشمی با بیان اینکه توزیع ماسک و دستکش در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس نیز به دو روش رایگان و فروشی ممکن خواهد بود، گفت: برای فروش، ماسک و دستکش را باید با ارزان‌ترین قیمت به مسافران عرضه کرد. استفاده اجباری از ماسک در مترو در شرایطی اجرایی می‌شود که به گزارش تسنیم، طی یک هفته گذشته ۴۱ هزار نفر به تعداد مسافران افزوده شده است و روزانه بیش از ۵۵۰ هزار نفر با این وسیله سفر می‌کنند.

آخرین آمار ابتلا به کرونا

در کنار این تحولات روز گذشته آخرین آمار رسمی مبتلایان به کرونا در کشور اعلام شد. مطابق این آمار با فوت ۸۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۵۹۵۷ نفر رسید. همچنین از ظهر روز سه‌شنبه تا دیروز براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر رسید. پیش از این روز دوشنبه آمار ابتلا به کرونا در کشور برای یک روز سه رقمی شده بود. براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت ۲۹۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در همین ارتباط علیرضازالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: میانگین سن متوفیان تهرانی ۱۰ سال بالاتر از میانگین سنی متوفیان در کل کشور است.

هرچند هنوز نمی‌توان هیچ چیزرا با قطعیت اعلام کرد و ویروس کرونا هنوزبا ماست.