تبعیض علیه رنگین پوستان

مقامات دولتی و فدرال با سطح قابل قبول ‌تست‌گیری که متخصصان پزشکی می‌گویند برای ردگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا ضروری است فاصله بسیار زیادی دارند و نیز هنوز هیچ واکسنی برای این ویروس ساخته نشده است. اما تعداد زیادی از ایالت‌ها از پیش مشغول لغو محدودیت‌ها و بازگشایی اقتصاد هستند و در این میان، تاکیدهای ترامپ بر شروع هر چه سریع‌تر فعالیت‌های اقتصادی کاملا موثر بوده است.

اما حرکت در این مسیر به احتمال بسیار زیاد نابرابری‌های دیرینه در جامعه آمریکا را تشدید خواهد کرد. آن دسته از نیروی کار که تحصیلات بالا دارند، وضعیت مالی‌شان خوب است و عموما سفیدپوست هستند می‌توانند همچنان در خانه به فعالیت‌های شغلی خود ادامه دهند در نتیجه از نظر ابتلا به‌ویروس کرونا کمترین ریسک آنها را تهدید می‌کند اما گروهی بزرگ از نیروی کار، نه از لحاظ مالی در وضعیت مناسب هستند، نه تحصیلات بالا دارند و نه شغل‌شان به شکلی است که بتوانند از خانه آن را انجام دهند. اگر محدودیت فعالیت‌های اقتصادی لغو شود، آنها مجبور هستند به سرکار بازگردند زیرا اگر چنین نکنند شغل خود را از دست خواهند داد اما حضور در محل کار قبل از مهار شدن کامل ویروس کرونا به معنای خطر ابتلا به این ویروس است.

این گروه عموما شامل سیاهپوست‌ها و آمریکای لاتین‌تبارهاست البته در بین آنها سفیدپوست‌های کم‌درآمد هم مشاهده می‌شود. این گروه درباره وضعیت سلامت خود بسیار نگران است. فرماندارها در دو ایالت جورجیا و کارولینای جنوبی به تعدادی از کسب‌وکارها اجازه داده‌اند فعالیت خود را از سر بگیرند و این درحالی است که شیوع ویروس کرونا همچنان در این ایالت‌ها ادامه دارد. در اوهایو، می‌سی‌سی‌پی، کلرادو و مینه سوتا نیز به برخی کسب‌وکارها اجازه فعالیت داده شده است. اگر کارفرماها از نیروی کار خود بخواهند به محل کار بازگردد و نیروی کار چنین نکند در اکثر موارد بیمه بیکاری خود را از دست خواهد داد.

درصد بسیار بالایی از خانواده‌های آمریکایی پس‌اندازی برای دوره‌های بحرانی ندارند و اگر حقوق دریافت نکنند دچار مشکلات جدی مالی می‌شوند. طرفداران برابری فرصت‌های کاری که با نابرابری‌ها مبارزه می‌کنند، معتقدند نابرابری کنونی یک بدشانسی مانند تصادف با اتومبیل نیست. این یک بی‌عدالتی است که از طریق مجموعه‌ای از انتخاب‌ها و گزینه‌ها شکل گرفته است.

در یک نظرسنجی ملی که از سوی نیویورک‌تایمز انجام شد مشخص شد آن دسته از نیروی کار که ۵۰ هزار دلار یا کمتر در سال دستمزد می‌گیرند دو برابر بیش از کسانی که ۱۵۰ هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند احتمال دارد در دوره همه‌گیری شغل خود را از دست بدهند. افراد با درآمد بالا و سفیدپوست‌ها عموما می‌توانند از خانه کار کنند درحالی‌که سیاهپوست‌ها، افراد با درآمد پایین و آمریکای لاتین‌تبارها در موارد بسیار محدود چنین امکانی دارند.

تحقیق دو اقتصاددان از دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد در همه‌گیری کنونی، آمریکایی‌هایی که در شغل‌هایی نظیر آرایشگری کار می‌کنند و طبیعتا نمی‌توانند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند عموما سیاهپوست، کم‌درآمد، بدون تحصیلات بالا و غیر متولد آمریکا هستند. اگر بازگشایی اقتصاد زودهنگام باشد، این گروه در معرض ریسک ابتلا به‌ویروس کرونا قرار می‌گیرد. 

سیاهپوست‌ها و آمریکای لاتین‌تبارها توانایی کمتری برای تحمل دوران طولانی بیکار بودن دارند زیرا آنها با پس‌انداز اندک یا بدون پس‌انداز و با درآمد بسیار پایین وارد بحران کنونی شده‌اند. میزان درآمد خانوارهای سیاهپوست سه‌پنجم خانوارهای سفیدپوست است. 

همه‌گیری ویروس کرونا این نابرابری را شدت بخشیده است. درحوزه آموزش نیز نابرابری‌ها افزایش خواهد یافت زیرا خانواده‌های طبقه متوسط و بالای جامعه می‌توانند به‌رغم بحران، سطح آموزشی فرزندان خود را حفظ کنند اما خانواده‌های دیگر چنین امکانی ندارند.