لرزه بر اقتصاد آمریکا

تجربه چین یک مطالعه موردی خوب در مورد چگونگی برخورد ۱۹ - COVID روی اقتصاد را ارائه می‌دهد. اگربسیاری از کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی تعطیل نشود، بازهم بخش‌های بسیاری همچون مسافرت و گردشگری و تجارت به‌طور قابل‌توجهی مختل می‌شوند. خطوط هوایی در حال حاضر در حال لغو پروازهای خود هستند. اگر بیماران قرنطینه شده باشند، کارگران بیمار قادر نخواهند بود به سرکار خود بروند، همچنین با تعطیلی مدارس و مراکز نگهداری کودکان، والدین نیز مجبورند در کنار فرزندان خود در خانه بمانند و ساعات کاری کمتری کار کنند. بدون کارگر، مشاغل کمتر تولید می‌کنند و کارگرانی که کار نمی‌کنند کمتر خرید می‌کنند و این همان چیزی است که سرمایه‌گذاران سهام را به شدت کلافه کرده است. بیشتر مدیران مشاغل انتخاب کمی دارند، اما باید محتاط‌تر عمل کنند و خط سرمایه‌گذاری و استخدام را حفظ کنند. در انتها بسیاری از مدیران و سهامداران چاره‌ای جز اخراج گسترده کارگران ندارند. ترامپ در اوایل سال جاری یک معامله تجاری «مرحله یک» را با چینی‌ها امضا کرد تا بتواند محدودیت‌های بیشتری به چین اعمال کند. حال با گسترش و شیوع ۱۹ - COVID می‌توان گفت جنگ تجاری میان این دو کشور به نفع آمریکا باشد اما در کل اقتصاد جهانی با رکود مواجه خواهد شد.

شرایط روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و اقتصاددانان و سیاستمداران باید بتوانند تصمیم‌های آنی و مناسبی را اتخاذ کنند. فدرال رزرو روز سه‌شنبه در تلاش برای کاستن از شدت اثرات اقتصادی بحران کرونا و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، نرخ بهره پایه را به میزان ۵/ ۰ درصد کاهش داد. فدرال رزرو در سال گذشته میلادی طی سه مرحله (هر مرحله ۲۵/ ۰ درصد) نرخ بهره پایه در آمریکا را به منظور کمک به افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش داده بود، اما در حالی که انتظار نمی‌رفت مقامات فدرال رزرو بار دیگر با کاهش نرخ بهره پایه موافقت کنند، سقوط بی‌سابقه بازارهای سهام، نفت و فلزات اساسی در آمریکا سرانجام باعث شد که فدرال رزرو در اقدامی غیرمنتظره به‌منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه اقتصادی، بار دیگر نرخ بهره پایه را کاهش دهد.

کاهش نرخ حرکت صحیحی است، اما نرخ‌ها در حال حاضر بسیار کم است. نرخ صندوق‌های فدرال - نرخی که فدرال رزرو مستقیما کنترل می‌کند - اکنون فقط بین ۱ تا ۲۵/ ۱ درصد در نوسان است. به این دلیل است که فدرال رزرو مجبور شد سه بار نرخ را کاهش دهد تا اثرات جنگ تجاری را جبران کند. اگر ویروس همان‌طور که مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌ها هشدار داده است شیوع پیدا کند، سرعت وجوه به سرعت به صفر می‌رسد و بانک فدرال قادر به انجام کارهای دیگر نخواهد بود. ثمره این اقدامات می‌تواند دولت ترامپ را وارد بحرانی جدید کند و پیامد‌های اقتصادی منفی را برای او به ارمغان بیاورد. با توجه به اینکه انتخابات آمریکا نزدیک است، ویروس کرونا می‌تواند تهدید بسیار بزرگی چه از منظر سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی برای دولت آمریکا باشد. فعلا می‌توان گفت چشم امید همه به متخصصان و پزشکان برای یافتن راهی برای متوقف کردن شیوع این ویروس است.