مهم‌ترین روز تقویم انتخابات

یکی از پرسش‌ها این است که سه‌شنبه بزرگ چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟ در سه‌شنبه بزرگ که در انتخابات سال جاری، فرداست، در بیشترین تعداد ایالت‌ها رای‌گیری مقدماتی به شکل همزمان انجام می‌شود، یعنی بیشترین تعداد رای‌دهندگان نظر خود را درباره نامزدهای دموکرات اعلام می‌کنند و تعداد زیادی از نمایندگان برای تصاحب از سوی نامزدها وجود دارد. فردا در ۱۴ ایالت و یک منطقه تحت حاکمیت آمریکا انتخابات مقدماتی یا پرایمری الکشن انجام می‌شود: آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت، ویرجینیا و ساموا. رای‌دهندگان در تمامی ایالت‌های یاد شده فردا در رای‌گیری مقدماتی شرکت می‌کنند. دموکرات‌های خارج از آمریکا نیز از فردا رای دادن را آغاز می‌کنند و می‌توانند تا دهم ماه جاری رای دهند.

به احتمال زیاد فردا شب نتیجه انتخابات‌ها مشخص نخواهد شد، زیرا مراکز رای‌گیری در ساعات مختلف تعطیل می‌شوند و در ایالت‌های بزرگ نظیر کالیفرنیا مشخص شدن نتیجه آرا بیشتر طول خواهد کشید. پرسش بعدی این است که نماینده یا دلگیت چیست و نماینده بزرگ چیست؟ احتمالا این واژه‌ها خیلی به گوش شما خورده است. همچنین درباره رقابت بر سر جذب نماینده‌ها و اینکه کدام نامزد بیشترین تعداد نماینده را به خود اختصاص خواهد داد ابهام‌هایی وجود دارد. نماینده اختصاص داده شده فردی است که انتخاب شده تا نماینده منافع رای‌دهندگان آن ایالت در مجمع ملی دموکرات‌ها در ماه ژوئیه باشد. تعداد نماینده‌ها بر مبنای کل جمعیت هر ایالت به ایالت اختصاص داده می‌شود، بنابراین در ایالت‌های بسیار پر جمعیت نظیر کالیفرنیا تعداد نماینده‌ها بسیار زیادتر از ایالتی نظیر یوتاست. نماینده‌ها بر مبنای آرای هر نامزد در رای‌گیری مقدماتی هر ایالت، به آن نامزد اختصاص داده می‌شود. از سوی دیگر تعداد مشخصی نماینده‌های بزرگ یا سوپر دلگیت وجود دارند که می‌توانند به هر نامزدی که تمایل دارند رای دهند. این افراد معمولا رهبران حزب دموکرات یا دیگر مقامات منتخب هستند.

در انتخابات‌ قبلی نماینده‌های بزرگ می‌توانستند در نخستین مجمع حزب دموکرات در نخستین دوره رای خود را اعلام کنند. اما امسال آنها تنها در صورتی چنین خواهند کرد که در دوره نخست هیچ یک از نامزدها اکثریت آرا را به خود جلب نکند. این قانون جدید پس از اعلام نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ لازم‌الاجرا شد. در آن سال نماینده‌های بزرگ عموما از هیلاری کلینتون در برابر سندرز حمایت کردند.پرسش بعدی این است که تعداد کلی نماینده‌ها چه میزان است و برای پیروز شدن به چه تعداد نماینده نیاز است؟ تعداد کلی نماینده‌ها ۳۹۷۹ نفر است از تمامی ایالت‌ها و مناطق و یک نامزد برای پیروزی در دور نخست مجمع ملی دموکرات‌ها به کسب ۱۹۹۱ نماینده نیاز دارد. تعداد نماینده‌های بزرگ ۷۷۱ نفر است. آنها به نامزدی که تمایل داشته باشند رای می‌دهند. سوال بعدی این است که تعداد نماینده‌ها برای فردا چند نفر است؟ علت اهمیت سه‌شنبه بزرگ این است که در این روز ۱۳۴۴ نماینده از ۱۴ ایالت و یک منطقه تحت حاکمیت آمریکا به نامزدها اختصاص پیدا خواهد کرد. این تعداد ۳۴ درصد کل نماینده‌هاست. اما اگر یک نامزد حداکثر نماینده‌ها را جلب نکند چه خواهد شد؟

در مناظره نامزدهای دموکرات در ایالت نوادا از آنها پرسیده شد آیا نامزد با حداکثر نماینده باید به‌طور خودکار نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر شود یعنی اگر هیچ یک از نامزدها نتواند ۱۹۹۱ نماینده را که برای این منظور در نظر گرفته شده به خود اختصاص دهد باز باید او نامزد حزب دموکرات شود؟ برنی سندرز تنها نامزدی بود که پاسخ مثبت به این سوال داد. او اعلام کرد: «این اراده مردم است.» اما اگر در مجمع ملی حزب دموکرات آمریکا هیچ‌یک از نامزدها نتواند به این تعداد نماینده برسد حزب دموکرات می‌تواند یک مجمع فوق‌العاده برگزار کند. در این حالت مشخص می‌شود تنش‌های شدید در حزب وجود دارد یعنی این حزب نمی‌داند نامزدش برای انتخابات ماه نوامبر چه میزان باید میانه‌رو یا معتدل باشد.

در یک چنین مجمع فوق‌العاده‌ای، نماینده‌های بزرگ نقش‌آفرین خواهند شد. اگر به هیچ یک از نامزدهای حزب دموکرات ۱۹۹۱ نماینده اختصاص پیدا نکند ۷۷۱ نماینده بزرگ به نامزد مورد نظر خود رای می‌دهند و به این ترتیب حتی اگر تعداد نماینده‌های یک نامزد پایین‌تر باشد، اما او بتواند آرای نمایندگان بزرگ را کسب کند به حد نصاب ۱۹۹۱ خواهد رسید. یک نامزد برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر به اکثریت مجموع آرای نماینده‌ها و نماینده‌های بزرگ نیاز دارد. در واقع کسی که بیشترین آرای مجموع دو گروه نماینده را کسب کند نامزد حزب خواهد شد.تا جمعه ‌شب برنی سندرز در نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های مقدماتی حزب بسیار خوب عمل کرده، البته هنوز تعداد زیادی از نماینده‌ها باقی مانده‌اند که اختصاص پیدا نکرده‌اند و نیز تا ماه ژوئیه یعنی زمان انتخاب نامزد حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ زمان زیادی باقی مانده است. فردا همچنین روز ورود رسمی شهردار سابق نیویورک یعنی مایکل بلومبرگ در رای‌گیری ۱۴ ایالت است. سندرز در ۹ ایالت که در آنها رای‌گیری انجام شده پیشرو بوده است. در سال جاری میلادی در ایالت‌های آلاباما و تنسی رای‌گیری مقدماتی انجام نشده است بنابراین طی فردا و تا ماه ژوئیه تغییرات بزرگ و کوچک ممکن است رخ دهد و نامزدها از لحاظ میزان محبوبیت یا تعداد نماینده‌های اختصاص داده شده جابه‌جا شوند.