به گزارش الجزیره، پیشتر برنی سندرز و الیزابت وارن، دو نامزد ریاست جمهوری دیگر حزب دموکرات آمریکا نیز گفته بودند که در کنفرانس امسال لابی آیپک در شهر واشنگتن دی‌سی شرکت نمی‌کنند.

مقام‌های کارزار انتخاباتی بوتجج، و کلوبوچار گفتند، کنفرانس مذکور که معمولا طیفی از چهره‌های سیاسی هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در آن شرکت دارند را تحریم خواهند کرد.

کنفرانس آیپک امسال با زمان برگزاری مرحله‌ای مهم از انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزدهای ریاست جمهوری دو حزب اصلی در آمریکا موسوم به "سه‌شنبه بزرگ" تلاقی پیدا کرده است.

سه شنبهٔ بزرگ در آمریکا به سه شنبه‌ای در ماهِ فوریه یا مارسِ سالی که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار خواهد شد، گفته می‌شود که در آن انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در ایالاتِ بزرگ برگزار می‌شود. این مرحله امسال برای روز سوم مارس در نظر گرفته شده در حالی که کنفرانس آیپک نیز قرار است در بازه ۱-۳ مارس در واشنگتن دی‌سی برگزار شود

کنفرانس آیپک سالانه با گردهمایی برخی چهرها و شخصیت‌های حامی اسرائیل در آمریکا با هدف تقویت روابط آمریکا و اسرائیل و نشان دادن حمایت واشنگتن از این رژیم برگزار می شود.

سندرز و الیزابت وارن به عنوان نامزدهای ترقی‌خواه حزب دموکرات پیشتر اعلام کرده بودند که به دلیل همپیمانی تزلزل ناپذیر لابی آیپک با دولت محافظه کار رژیم صهیونیستی کنفرانس امسال آن را تحریم می‌کنند.

فشارها برای تحریم کنفرانس آیپک عمدتا از جانب برخی گروه‌های فعال لیبرال مشهور آمریکا نظیر گروه های MoveOn و IfNotNow تشدید شد و این گروه ها سازمان دهندگان کنفرانس آیپک را متهم به در پیش گرفتن لفاظی‌های ضد اسلامی و ضد عربی کردند.

این گروه‌ها اعلام کردند، نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات با شرکت نکردن در این کنفرانس تمایلات ترقی‌خواهانه خود را نشان می‌دهند.

گروه IfNotNow در توئیتی تصمیم این نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات برای تحریم کنفرانس آیپک را تحسین کرده و آن را یک لحظه تاریخی خواند.

چند روز گروه از فعالان با تجمع در برابر دفتر کارزار انتخاباتی جو بایدن، یک نامزد ریاست جمهوری دیگر حزب دموکرات در فیلادلفیا از او خواستند که به جمع نامزدهای تحریم کننده کنفرانس آیپک بپیوندد. با این حال بایدن از تحریم این کنفرانس خودداری کرده و مدعی شده می خواهد با شرکت در این کنفرانس سازماندهندگان این لابی را به تغییر دادن موضعشان متقاعد کند.

کمپین او هنوز رسما شرکتش در کنفرانس آیپک را تایید نکرده است.

همچنین مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی، شهردار سابق شهر نیویورک و دیگر نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات نیز اکنون تبدیل به تنها نامزد ریاست جمهوری این حزب شده که قرار است در کنفرانس آیپک امسال سخنرانی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.