طلا  درخشید!

ایالات‌متحده در حال افزودن بر نیروهای خود در پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه است و هر روز خبرهای مختلفی از تحولات در این منطقه منتشر می‌شود. رشد قیمت طلا در روز جمعه سبب شد عملکرد مثبت آن در سال گذشته تداوم یابد. قیمت فلز زرد سال گذشته تحت‌تاثیر عوامل گوناگون از جمله افت شاخص دلار، کاهش نرخ‌های بهره در اقتصادهای بزرگ و نگرانی‌های ژئوپلیتیک بهترین عملکرد سالانه را در یک دهه اخیر داشت. تحلیلگر کامرتس بانک می‌گوید: «فعالان بازار نگران آن هستند که اقدام روز جمعه آمریکا سبب شود میزان تنش‌ها در منطقه‌ای که در آن همواره ناآرامی‌ها وجود داشته شدت پیدا کند.»

حمله روز جمعه آمریکا می‌تواند بر جذابیت طلا بیفزاید. سال پیش قیمت طلا ۱۸ درصد افزایش یافته بود. تحلیلگران آربی‌سی کپیتال مارکتس می‌گویند رشد قابل ملاحظه قیمت طلا سال گذشته نشان داد تغییری اساسی در رویکرد سرمایه‌گذاران به بازار این فلز گرانبها پدید آمده است. آنها پیش‌بینی کردند قیمت طلا امسال و سال آینده نیز افزایش خواهد یافت. بانک‌های دیگر از جمله گلدمن ساکس، یو‌بی‌‌اس و سیتی گروپ نیز چنین نظری دارند و معتقدند قیمت فلز زرد امسال به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید، البته روز دوشنبه قیمت طلا رشد قابل ملاحظه نداشت و این نشان می‌دهد هیجان‌های حاصل از اقدام روز جمعه آمریکا کاهش یافته است. همچنین روز سه‌شنبه قیمت طلا نوسان‌های بزرگ نداشت.

تحلیل‌گران خوشبین به افق بازار طلا معتقدند تنش‌های سیاسی و نگرانی‌هایی نظیر آنچه در روز جمعه پدید آمد، تنها یکی از عوامل رشد قیمت طلا محسوب می‌شود. افزایش نرخ تورم تحت‌تاثیر بالا رفتن قیمت نفت و مواد غذایی، ابهام‌های ژئوپلیتیک و نرخ‌های پایین بهره در اکثر اقتصادهای بزرگ، همگی عوامل جذابیت طلا هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند سال‌جاری میلادی زمینه برای رشد نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ فراهم است؛ زیرا از یکسو نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر می‌رود و از سوی دیگر بهتر شدن وضعیت بازار کار بر سطح دستمزدها و مصرف می‌افزاید. همچنین ابهام‌ها درباره برخی موضوعات از میان نرفته است. افق روابط تجاری چین و آمریکا و سرنوشت برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا از جمله ابهام‌های ژئوپلیتیک هستند که زمینه افزایش تقاضا برای طلا را فراهم کرده‌اند. همچنین انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نرخ‌های بهره در اکثر اقتصادهای بزرگ پایین باقی بماند.

ژانویه از لحاظ تاریخی بهترین ماه برای بازار طلا بوده است و طی ۲۰ سال اخیر، در این ماه، قیمت‌ها به طور متوسط ۷/ ۲ درصد بالا رفته است. اگر امسال نیز مانند ۵ سال گذشته باشد رشد قیمت‌ها در ماه فوریه نیز ادامه پیدا خواهد کرد. در پنج سال اخیر قیمت طلا در ماه فوریه به‌طور متوسط بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران در بازار طلا باید به این موضوع توجه کنند که مسائل ژئوپلیتیک معمولا اثرات بلندمدت بر قیمت طلا ندارند مگر آنکه این مسائل اثرات قابل‌ملاحظه و فراگیر بر اقتصاد و بازارهای مالی داشته باشند.

در پایان هفته قبل پس از انتشار گزارش منفی از بخش تولید کارخانه‌ای آمریکا، رشد قیمت طلا بیشتر شد. در این گزارش مشخص شد ماه گذشته عملکرد بخش تولید کارخانه‌ای آمریکا ضعیف‌ترین میزان از پایان رکود اقتصادی یک دهه قبل بوده است. این گزارش یک عامل قدرتمند برای حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا است، زیرا نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در ضعف به‌سر می‌برد. همچنین پایان هفته قبل گزارش نشست اخیر کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص شد بانک مرکزی قصد ندارد تغییری در سیاست‌های حمایتی خود به‌وجود آورد. این باور وجود دارد که نرخ‌های بهره برای مدتی طولانی بالا برده نخواهد شد و این عامل نیز جزء عوامل حمایت‌کننده از قیمت طلاست.