کارخانه در خانه

   نوآوری‌های چاپ سه بعدی باعث تحول در تولید می‌شود

با دسترسی گسترده به تجهیزات چاپ سه‌بعدی، امکان خرید و چاپ اقلام مختلف از اینترنت در زمان کوتاهی فراهم خواهد شد. به‌عنوان مثال، اگر برای گوشی‌های هوشمند خود به یک قاب مخصوص نیاز دارید، تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به فروشگاه آنلاین است که فروشنده با تکنیک‌های فنی، در حداقل زمان ممکن به شما کالا را تحویل بدهد. از انتخاب رنگ گرفته تا هر طرحی که در ذهن شما هست، می‌توانید روی کالای خود اعمال کنید و همان را تحویل بگیرید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها هزینه گزافی را به‌خاطر طرح‌های خود به مشتری تحمیل می‌کنند، اما از این طریق این هزینه از بین می‌رود و در نتیجه تقاضای محصولات بیشتر می‌شود. غیر از وسایلی مانند تلفن، تلویزیون، لباسشویی و... که قابل‌چاپ نیستند، بسیاری از محصولات خانگی را می‌توان چاپ کرد که موجب تحول شگرفی در سیستم‌های تولید می‌شود. چاپ سه بعدی این بستر را فراهم می‌کند که افراد بتوانند هر آنچه که دوست دارند را با آزادی بیشتری سفارش دهند.

   افزایش شخصی‌سازی محصولات

با پیشرفت‌های مداوم در نوآوری‌های چاپ سه بعدی، محصولات روز به روز متنوع تر می‌شوند و شرکت‌ها می‌توانند محصولات را متناسب با نیازهای مشتریان خود شخصی‌سازی کنند. در نتیجه، تولیدکنندگان هزینه کمتری را برای طراحی و نمونه‌های اولیه صرف می‌کنند و می‌توانند تقاضای مضاعفی را برای مشتریان ایجاد کند زیرا از طرفی هزینه تولید کم شده و از طرفی دیگر می‌توانند محصولاتی مطابق دلخواه خود خریداری کنند. با این وجود، برخی ممکن است استدلال کنند - که درست هم به‌نظر می‌رسد - که شخصی‌سازی گسترده به دلیل چاپ گسترده سه بعدی منجر به بیکاری خواهد شد، بنابراین در همه جنبه‌ها خوب نیست.

  مراقبت‌های پزشکی ارزان تر

استفاده از چاپ سه بعدی در زمینه پزشکی طی یک دهه گذشته رشد بسیار خوبی کرده است و در این زمینه، آینده حتی روشن تر به نظر می‌رسد. به تازگی دانشمندان در حال بررسی برای استفاده این فناوری بر بدن هستند. آنها بر این موضوع کار می‌کنند تا بتوانند رگ‌های خونی را بازسازی کنند. اگر این اتفاق بیفتد، باعث می‌شود که درهای مختلف برای چاپ بافت‌های بدن و سلول‌های پوستی باز شود و باعث می‌شود تا رنج میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری‌های خونی کاهش یابد. البته باید در نظر داشت که تا آن زمان باید راهی طولانی پیموده شود. علاوه بر این، محققان دانشگاه تورنتو در حال کار بر روی زیرساخت‌های لازم برای اجازه چاپ سه بعدی برای پروتز هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند، به کاهش قیمت پروتز منجر می‌شود. در کل باید گفت بهداشت و درمان در سایه چاپ سه بعدی به طرز چشمگیری تغییر کرده است. پزشکان می‌توانند اسکن تصویر پیشرفته را به ابزار برنامه ریزی قبل از عمل تبدیل کنند. مثلا تصویر از مفصل ران می‌تواند به شکل کاملا واضحی، پزشکان را جهت تشخیص بیماری، یاری کند.

  پیدایش طراحی‌ها با وسعت نامحدود

چاپگر‌های سه بعدی از نرم افزار (Computer Aided Design (CAD استفاده می‌کنند. البته، برای اینکه شما بتوانید در منزل خود با یک چاپگر سه بعدی چاپ کنید، مجبور هستید طرح‌های اساسی را در CAD ایجاد کند. در حال حاضر، تولیدکنندگان و طراحان، پرونده‌های CAD خود را به متقاضیان می‌فروشند که از آن جا که تعداد آنها کم است، قیمتشان بسیار زیاد است.با این حال، برخی از سایت‌ها، مانند Thingiverse وجود دارد که خلاقان و طراحان را تحت اصول منبع باز (open source) جمع می‌کند. در آنجا، کاربران طرح‌های چاپی خود و حق استفاده از آنها را با روش‌های ارزان قیمت تر از هزینه شرکت‌های بزرگ با کاربران به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه، افراد وقت زیادی را صرفه جویی می‌کنند، زیرا لازم نیست چاپ سه بعدی را یاد بگیرند.

   کاهش آلودگی محیط زیست

همانطور که پیداست بسیاری از کالا‌ها در مکانی تولید شده و هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر مصرف می‌شوند. به این صورت برای انتقال این کالا‌ها از وسایلی همچون هواپیما، کشتی، قطار و اتومبیل استفاده می‌شود. همه این وسایل از سوخت استفاده می‌کنند و باعث انتشار گازهای مضر برای محیط زیست می‌شوند. با چاپ گسترده سه بعدی، بیشتر کالاها روی رایانه‌ها طراحی می‌شوند و در خانه‌های مصرف‌کنندگان ساخته می‌شوند، بنابراین هزینه‌ها و تاثیرات زیست محیطی حمل‌و‌نقل را کاهش می‌دهد.مسلما، در حال حاضر قیمت چاپ سه‌بعدی بسیار بالا است، اما برای همیشه این‌گونه نخواهند ماند. به زودی قیمت چاپگرها و مواد سه بعدی با افزایش تقاضا و عرضه کاهش می‌یابد. این یک واقعیت است که استفاده جهانی از فناوری‌های چاپ سه بعدی به زودی اتفاق نمی‌افتد، اما آنچه واضح است، نیاز بشر به این فناوری در آینده نزدیک است و می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری خوبی برای هر کسی باشد؛ از خرید تجهیزات گرفته تا کسب مهارت و یادگیری در این حوزه.