سه محرک بزرگ

عامل نخست، خوش‌بینی درباره افق روابط تجاری چین و آمریکاست. این دو کشور در سومین دور مذاکرات تجاری خود بر سر برخی مسائل به توافق رسیده‌اند و این به آن معناست که تمایل دارند مسائل کنونی که سبب ضعف در اقتصاد جهان و هر دو کشور شده حل شود. با آنکه هنوز توافق یاد شده که فاز اول توافق تجاری نامیده شده به امضای دو رئیس‌جمهوری نرسیده و تا زمان امضا ممکن است رویدادهای مختلفی رخ دهد، اما واقعیت این است که قدم نخست برداشته شده است. سخنگوی وزیر خارجه چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد چین و آمریکا توافق کرده‌اند به تدریج تعرفه‌های کنونی را لغو کنند. با آنکه ترامپ روز جمعه گفت توافقی بر سر کاهش تعرفه‌ها وجود ندارد، اما هنوز نسبت به اجرایی شدن این توافق امیدواری وجود دارد.

ازسوی دیگر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که ایالات‌متحده تعرفه بر خودروهای صادراتی اروپا اعمال نخواهد کرد. ترامپ تا روز چهارشنبه این هفته فرصت دارد تا درباره اعمال تعرفه بر خودروهای صادراتی اروپا تصمیم‌گیری کند. این دو عامل سبب شده نقدینگی از بازار اوراق قرضه خارج شود. سرمایه‌گذاران معتقدند آمریکا و چین در مسیر حل مسائل تجاری در حرکت هستند هر چند ممکن است گاه این حرکت کند شود. البته چین اعلام کرده امضای توافق تجاری اخیر به پذیرش کاهش تدریجی تعرفه‌ها ازسوی آمریکا وابسته است. ممکن است در روزهای آینده اخبار جدیدی از موضع‌گیری‌های چین و آمریکا منتشر شود اما تا وقتی احتمال امضای توافق‌نامه وجود دارد جو بازارها مثبت است.

دومین عامل رشد شاخص‌های مالی، انتشار گزارش‌های مثبت از عملکرد شرکت‌های بورسی مربوط به سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی است. از ۴۲۵ شرکت شاخص استاندارداندپورز ۵۰۰ که تاکنون گزارش عملکرد خود را منتشر کرده‌اند عملکرد ۷۴ درصد شرکت‌ها بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این در حالی است که نرخ رشد اقتصاد آمریکا در حال کاهش است و اخیرا صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی این کشور را کاهش داده است. برخی شاخص‌های اقتصاد آمریکا در وضعیت نگران‌کننده قرار گرفته‌اند. برای مثال شاخص فعالیت‌ها در بخش‌های خدمات و تولید کارخانه‌ای کاهش یافته‌اند. اما بانک مرکزی این کشور معتقد است شرایط اقتصادی در وضعیت نگران‌کننده نیست. طی ماه‌های اخیر اخبار مربوط به تعرفه‌های تجاری و مذاکرات تجاری چین و آمریکا سبب نوسان‌هایی در شاخص‌های مالی بورس‌های بزرگ به‌ویژه بورس آمریکا شده است. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به این وضعیت عادت کرده‌اند و نیز معتقدند ریسک بروز رکود در حال کاهش است.

از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا آماده است برای حمایت از اقتصاد اقدامات لازم را انجام دهد. این سومین دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در بورس آمریکا و رشد مداوم شاخص‌های مالی در این کشور است. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خوش‌بین معتقدند توافق تجاری حاصل خواهد شد. هر خبر مثبت سبب هیجان و رشد شاخص‌ها می‌شود و برای مدتی شاخص‌ها در سطوح بالاتر نوسان می‌کنند. هر گاه ابهام‌ها درباره روند مذاکرات و افق روابط تجاری کمتر می‌شود، فرصت برای حضور در بازارهای مالی بیشتر فراهم می‌شود. در حال حاضر امیدواری به حصول توافق تجاری در آینده، حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا، مثبت بودن برخی شاخص‌های مهم اقتصادی و عملکرد مثبت بسیاری از شرکت‌های بورسی آمریکا زمینه را برای وضعیت خوب بورس این کشور فراهم کرده است. البته برخی از کارشناسان بارها درباره وجود حباب در بورس هشدار داده‌اند. برخی منابع مطلع می‌گویند مشاوران ترامپ در کاخ سفید و کارشناسان خارج آن به‌طور کامل با ایده لغو برخی تعرفه‌های اعمال‌شده بر کالاهای صادراتی چین مخالف هستند.