مشاوره در پایان‌نامه‌ها

دانشجویان عموما با توجه به رتبه‌ای که دانشگاه‌ها در رنکینگ سایت‌های مربوطه اخذ کرده‌اند، تمایل دارند در آنها تحصیل کنند. یکی از موارد اصلی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تعداد سایتیشن‌های مقالات استادان آنها است و به نظر بنده این موضوع مهم‌ترین دلیل تفاوت و برتری تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است. در ایران در بین تمامی استادان دانشگاه که مشغول به کار هستند، کمتر کسی دارای سایتیشن بالایی است و می‌توان گفت این امر نشان‌دهنده نداشتن مقاله‌ای مهم که در ژورنالی معتبر چاپ شده باشد، است. از مواردی که به شخصه برای بنده موجب تعجب و شگفتی بود، تسلط چشمگیر استادان دانشگاه LSE در حوزه‌های مربوطه خود بود؛ به‌طوری‌که کوچک‌ترین ارجاعی به هر مقاله‌ای که در حوزه مدنظر استاد بود، سریعا مورد توجه قرار می‌گرفت و نشان از آن بود که هیچ مقاله مهمی از زیر دستان این استادان در نخواهد رفت. این امر باعث می‌شد راهنمایی‌هایی که در زمینه تحقیق از این استادان می‌گیریم بسیار راهبردی بوده و بتوانیم مسیر چند ماهه را با مدت زمان کمتری طی کنیم. وجود مشاوران خوب برای تحقیق و حتی خواندن دروس باعث می‌شود انگیزه برای کار بیشتر شده و محیط دانشگاه نیز بسیار پویا‌تر شود.

از کار‌های مهمی که در دانشگاه‌های مطرح دنیا مرسوم است، برگزاری همایش‌های مختلف و دعوت کردن استادان از دانشگاه‌ها و کشور‌های دیگر است. این امر کمک شایانی به پیدا کردن افراد بیشتر در زمینه مورد پژوهش و گرفتن ارتباطات مفید می‌شود. البته به تازگی در ایران نیز در برخی دانشگاه‌ها شاهد این‌گونه همایش‌ها هستیم که قطعا تاثیر بسزایی در بهتر شدن پژوهش‌ها و در وهله بعد بهتر شدن پذیرش‌ها خواهد داشت. بودن در یک محیط ایزوله و نداشتن ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها موقعیت مقایسه و سنجش را می‌گیرد که نتایج بدی رقم خواهد زد. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وجود استادان متخصص در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های معتبر است. با توجه به اینکه اقتصاد رشته‌ای است که شاخه‌های بسیاری دارد و افراد در تحصیلات تکمیلی هرکدام به شاخه‌ای از آن گرایش پیدا می‌کنند، وجود چنین استادان می‌تواند دانشجویان را با علاقه‌ای که دارند بیشتر آَشنا کند تا آنها بتوانند تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند.

یکی از دغدغه‌های اکثرا دانشجویان در ایران، مساله مالی و درآمد است. غالبا دانشجویان برای آنکه بتوانند از عهده مخارج خود برآمده و در این مسیر موفق شوند، همیشه گوشه چشمی به بازار کار دارند که بتوانند در صورت وجود شرایط و عدم‌تداخل کلاس و کار، در کنار تحصیل به شغلی نیز که حتی می‌تواند نامربوط هم باشد، روی آورند. در دانشگاه‌های خوب و مطرح دنیا بورسیه‌ها و فاند‌هایی که دانشگاه‌ها به دانشجویان می‌پردازند، باعث می‌شود تا فرد تمرکز خود را بر روی درس بگذارد و کمتر دغدغه مالی را حس کند. البته این مساله جزو موارد زیربنایی تحصیلات عالی در کشور است و به آسانی قابل حل نیست زیرا حتی اگر در آن دوران هم مبلغی به دانشجو پرداخته شود، امکان دارد بازهم او به فکر آینده شغلی‌اش برای بعد از اتمام تحصیلاتش باشد. با این وجود، به‌رغم تمامی کاستی‌ها و نواقصی که دانشگاه‌های کشور دارند، موج جدیدی از استادان جوانی که طی حدود ۱۰ سال گذشته به ایران آمده‌اند، می‌تواند تحول مهمی را در آموزش رشته اقتصاد رقم بزند.