پاتک  چینی به حمله آمریکایی

چین در واکنش به این تهدید اعلام کرده این کشور خواستار جنگ تجاری نیست، اما اگر آمریکا وارد چنین جنگی شود چین عقب‌نشینی نخواهد کرد. چین در گذشته هنگامی که آمریکا بر کالاهای صادراتی این کشور تعرفه اعمال کرده اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده است. درباره احتمال شدت پیدا کردن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا چند نکته وجود دارد که بر بازارهای مختلف به ویژه بازارهای مالی اثر می‌گذارد. نکته نخست این است که بسیاری از کارشناسان از پیش هشدار داده بودند سرمایه‌گذاران باید برای شدت یافتن تنش‌ها آماده باشند. شیوه رفتاری ترامپ و طرز تفکر او به شکلی است که بعید است تنش‌های تجاری در آینده نزدیک کاهش پیدا کند. ترامپ معتقد است روش او یعنی اعمال فشار بر رقیب موثر است و معمولا به داده‌هایی که این باور را نقض می‌کنند توجه نمی‌کند. برای مثال شکی وجود ندارد که اعمال تعرفه به رشد قیمت‌ها در آمریکا و کاهش قدرت خرید مردم منجر می‌شود و نیز کاهش نرخ‌های بهره حتی اگر بارها انجام شود نمی‌تواند تبعات این تنش‌ها را خنثی کند. در مقابل، چین می‌تواند بر سیاست‌های حمایتی مالی و پولی بیفزاید و ثبات اقتصاد خود را حفظ کند.

بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود به واکنش‌های احتمالی چین به افزایش تعرفه‌ها اشاره کرده است. به باور این بانک، واکنش چین شامل اجرای برنامه‌های حمایتی جدید و اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی آمریکاست. از پیش دولت و بانک مرکزی چین بر میزان حمایت‌های خود از اقتصاد افزوده‌اند و در بدبینانه‌ترین حالت، اقتصاد چین امسال رشدی در محدوده مورد نظر دولت این کشور یعنی ۶ تا ۵/ ۶‌درصد خواهد داشت. با توجه به ضعف در اقتصاد جهان، چین مجبور است زمینه افزایش تقاضای داخلی را فراهم کند و بر سرمایه‌گذاری‌ها بیفزاید. اقتصاد چین در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳/ ۶ درصد رشد کرده است. در واقع استراتژی چین از دید کارشناسان بانک گلدمن ساکس حمایت از اقتصاد و اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکاست. کاهش مالیات‌ها، افزایش وام‌دهی، اجرای پروژه‌های زیرساختی جدید و کاهش سختگیری‌ها در حوزه ساخت و ساز مهم‌ترین تدابیر حمایتی دولت و بانک مرکزی چین هستند.

البته تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند تعرفه‌های جدید آمریکا صادرات چین را ۷/ ۲ درصد و نرخ رشد اقتصادی این کشور را ۵/ ۰ درصد کاهش می‌دهد. از پیش تعرفه‌ها لطماتی به بخش‌های مختلف اقتصاد چین وارد کرده است. از دید تحلیلگران سیتی‌گروپ، استراتژی چین اجرای سیاست‌های حمایتی و انتظار است، به این معنا که چین هرگز تسلیم درخواست‌های واشنگتن نخواهد شد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت سیاست‌های پولی و مالی در چین در مسیر حمایت از ثبات اقتصادی باشد و اگر مصرف داخلی به اندازه کافی افزایش یابد نگرانی خاصی درباره سقوط نرخ رشد اقتصاد وجود نخواهد داشت. نکته دیگر این است که چین می‌داند جنگ تجاری تمام‌عیار شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را کم می‌کند، در نتیجه پکن انتظار خواهد کشید و سرعت مذاکرات را کم خواهد کرد.