جنگ با بوکو حرام

مردم نیجریه یا از سر اجبار و نبود چهره سیاسی بهتر یا به دلیل اعتماد به آقای بوهاری بار دیگر به او رای داده‌اند. به نظر می‌رسد ارتباط مردم با او هنوز هم به میزانی هست که بتوان از آن برای حرکت رو به جلو استفاده کرد. اگرچه آقای بوهاری ۷۶ ساله و ژنرال سابق به برخی وعده‌های خود عمل نکرده، به ویژه سرکوب تروریست‌های بوکوحرام در شمال نیجریه، مردم او را یک فرد قدرتمند برای این منظور می‌دانند.

طی سال‌های اخیر بوکوحرام عملیات گسترده‌تر و پیچیده‌تر علیه تاسیسات نظامی و اقتصادی نیجریه انجام داده است و اگر برنامه موثری برای مهار آنها تدوین و اجرا نشود، بی‌ثباتی و ناامنی گسترش پیدا می‌کند. آقای بوهاری بارها به مردم گفته است بوکوحرام شکست خورده اما چنین نیست و پاک کردن صورت مساله کمکی به حل مشکل نمی‌کند. رئیس‌جمهوری نیجریه همچنین وعده داده از نقض حقوق بشر جلوگیری کند، اما در این زمینه نیز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای رخ نداده است. در واقع نقض حقوق بشر از جمله کشتار تظاهرات‌کنندگان از سوی نیروهای امنیتی یا تجاوز به زنان و دختران از سوی این نیروها در کمپ‌های محل زندگی آنها ادامه پیدا کرده است.

تردیدی وجود ندارد که دولت نیجریه با مسائل و مشکلات بسیاری روبه‌رو است و نمی‌تواند همه آنها را حل کند، اما مردم باید شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه‌ها باشند. در واقع تعدد مشکلات بهانه‌ای برای کارآیی پایین دولت نیست. طی سال‌های اخیر دستاوردهای دولت نیجریه برای مردم این کشور بسیار اندک بوده اما چند دهه بی‌ثباتی سیاسی سبب نشده انتظارات آنها کاهش یابد. به نظر می‌رسد رای مثبت مردم به آقای بوهاری برای دوره دوم ریاست‌جمهوری به این معناست که آنها از او می‌خواهند این بار اشتباهات گذشته را تکرار نکند و اقدامات بیشتری را با سرعت بالاتر برای حل مشکلات کشور انجام دهد.

میزان مشارکت واجدین شرایط رای دادن در سال ۲۰۱۵، چهل و چهار درصد بود اما در انتخابات ماه قبل این رقم به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد. این یک واقعیت نگران‌کننده است. با آنکه یک دلیل حضور کمتر رای‌دهندگان در پای صندوق‌های رای، هراس از حملات تروریستی بود، اما اگر این کاهش نشانه بی‌اعتمادی مردم به دو حزب اصلی نیجریه باشد شرایط کشور در آینده نگران‌کننده‌تر خواهد شد، مگر آنکه آقای بوهاری بتواند در دیدگاه مردم تغییرات عمیقی ایجاد کند. یکی از مسائل مهم این است که آقای بوهاری در دهه ۱۹۸۰ یک دیکتاتور نظامی بود و اقدامات امروز او بیشتر از آنکه شبیه رئیس یک دموکراسی مدرن باشد شبیه یک ژنرال با دیدگاه‌های مستبدانه است و مردم هم شاهد این رفتارها هستند و در عین حال مشاهده می‌کنند که سیاستمداران از قدرت سوء‌استفاده می‌کنند. آقای بوهاری با وعده رفع این مشکلات رای مردم را به خود جلب کرد. طی دوره نخست ریاست‌جمهوری او اقدامات مثبت برای مبارزه با فساد انجام شد طوری که اکنون انجام اقدامات فسادآلود دشوارتر است و راحت‌تر می‌توان بر عملکرد نهادهای دولتی نظارت کرد. چهار سال آینده دوره تقویت سرمایه اجتماعی است. آقای بوهاری در حوزه توسعه زیرساخت نیز اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای انجام داده است و پروژه‌های گوناگون آغاز یا دنبال شده‌اند. در چهار سال آینده او باید اثبات کند توانایی حرکت سریع تر و موثرتر در مسیر رفع مشکلات را دارد اما درباره توانایی او در این حوزه تردیدهایی وجود دارد.