افزایش معاملات در ماه‌های آتی

پس از خروج آمریکا از برجام بازار تا حدودی اصلاح نسبی را پشت سر گذاشت. به نحوی که به نظر می‌رسد تاثیر خبرهای برجامی در بازار به حداقل رسیده بود. از طرف دیگر بازار سهام نیز تا حدودی خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تطبیق داد. اما بازار با پشت سر گذاشتن این روزها، با کمرنگ‌تر شدن ریسک سیاسی (در کوتاه مدت) و البته تحولات ارزی، به استقبال فصل مجامع رفت. به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح قیمتی شکل گرفته در اکثر گروه ها، بازار می‌تواند در ماه‌های پیش رو شرایط بهتری را سپری کند. یکی از گروه‌های اصلی بازار که در چند وقت اخیر اصلاح قیمتی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند، گروه پالایشی است. با توجه به اینکه قیمت اکثر محصولات شرکت‌های این صنعت در فروردین و اردیبهشت تحت تاثیر رشد قیمت نفت با افزایش خوبی همراه شده بود، انتظار می‌رود این گروه گزارش‌های سه ماهه خوبی داشته باشند.

از طرف دیگر برگزاری مجامع این گروه در تیر ماه هم می‌تواند عامل دیگری برای بهبود معاملات آنها باشد. با این مفروضات به نظر می‌رسد گروه پالایشی این قابلیت را دارد که در ماه‌های پیش رو تا حدودی به‌عنوان صنعت پیش رو بازار مطرح شود.  بررسی گروه خودرویی نیز نشان از آن دارد که از زمان برگزاری مجامع سال گذشته تا کنون به‌طور متوسط حدود ۲۰ درصد افت قیمت در این گروه به ثبت رسیده است. البته این میزان افت برای برخی سهام گروه بیشتر هم بوده است. اما این شرایط تنها مختص به گروه خودرویی نیست، بلکه دیگر صنایع از جمله گروه دارو، گروه سیمان، گروه کاشی، گروه بانکی، گروه غذایی، گروه لاستیک و گروه انبوه‌سازی از پایان فصل مجامع سال قبل تا به امروز با بازدهی منفی مواجه بوده‌اند. به‌طوری‌که همگی بازدهی منفی بیش از ۱۰ درصدی را در مدت ۹ ماه گذشته به ثبت رسانده‌اند. البته برخی از این گروه‌ها در یک ماه اخیر موفق شدند بخشی از این بازدهی منفی را جبران کنند، هر چند تا خارج شدن از بازدهی منفی فاصله دارند.

به نظر می‌رسد شرایط کلی بازار در ماه‌های پیش رو تحت تاثیر تورم احتمالی که می‌تواند اکثر صنایع داخلی را تحت تاثیر قرار دهد، تا حدودی تغییر کند. صنایعی که بخش اصلی فروش خود را در بازارهای داخلی صورت می‌دهند تحت‌الشعاع فضای شکل گرفته ناشی از افزایش نرخ محصولات می‌توانند با افزایش قیمت مواجه شوند. اصلاح قیمتی یکساله این قبیل سهام‌ هم می‌تواند به این قضیه کمک شایانی نماید. البته پرداخت دیر هنگام سود سهام دیگر معضلی است که گریبان‌گیر این صنایع می‌شوند. معمولا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با این قبیل سهام به مجمع نروند و بعد از مجمع اقدام به خرید داشته باشند. به هر حال پیش‌بینی می‌شود روند احتمالی گروه‌های عنوان شده در ماه‌های پیش‌رو صعودی باشد.