رویای نفت 80 دلاری

یکی از این عوامل، تمایل عربستان به بالاتر رفتن قیمت‌هاست. این کشور برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خود در سال‌های آینده که به صدها میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و نیز مهیا کردن زمینه برای ارزش‌گذاری بالاتر برای سهام شرکت آرامکو، به دنبال رساندن قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه است. مقامات عربستانی در گفت‌وگو با اعضای اوپک و کارشناسان بازار نفت دقت کرده‌اند رقم مشخصی درباره قیمت مورد نظر خود برای نفت اعلام نکنند، اما منابع مطلع معتقدند رقم مطلوب از دید عربستان ۸۰ دلار است.

محمد بن سلمان در مصاحبه اخیر خود با هفته نامه تایم برای نخستین بار به ارتباط قیمت نفت و زمان عرضه سهام شرکت آرامکو اشاره کرد و گفت: «ما معتقدیم قیمت نفت امسال و سال آینده در مسیر رشد حرکت خواهد کرد، بنابراین در حال بررسی زمانی مناسب برای عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت آرامکو هستیم.» قبلا نیمه دوم سال جاری میلادی زمان احتمالی عرضه اولیه سهام این شرکت تعیین شده بود اما اکنون به نظر می‌رسد این برنامه به سال آینده موکول شده است. از سوی دیگر وزیر نفت عربستان بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که اوپک باید برنامه کاهش عرضه را ادامه دهد تا مازاد عرضه از میان برود و ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته کاهش پیدا کند. او یک ماه پیش در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «قیمت‌های کنونی یعنی ۷۰ دلار، برای تشویق شرکت‌های نفتی به سرمایه‌گذاری در این صنعت کافی نیست در نتیجه به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها تاکنون کافی نبوده است.»

عربستان برای افزایش قیمت نفت روی کاهش شدید تولید نفت ونزوئلا و احتمال بروز اختلال در عرضه نفت ایران حساب کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند اقدامات عربستان برای بالا بردن قیمت‌ها می‌تواند شامل کاهش عرضه باشد. این کشور به برنامه کاهش عرضه پایبند بوده و در برخی مواقع بیش از میزانی که قرار بوده از تولید خود کم کند از آن کاسته است. اگرچه رشد قیمت نفت سبب شده کسری بودجه عربستان تا حد زیادی کم شود اما طرح‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی که بن سلمان تدوین کرده به بودجه بسیار بالا نیاز دارد و چاره‌ای جز افزایش قیمت نفت وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود هزینه بالای جنگ عربستان در یمن است که فشار قابل ملاحظه‌ای بر منابع مالی این کشور وارد کرده است.

در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ قیمت پایین نفت لطمات بزرگی به اقتصاد‌های وابسته به درآمدهای نفتی به ویژه عربستان وارد کرد به همین دلیل تلاش‌های زیادی برای تدوین برنامه‌ای برای بالا بردن قیمت‌ها آغاز شد. در نهایت اوپک و چند کشور دیگر که اکنون در برنامه کاهش عرضه حضور دارند توافق کردند با هدف ایجاد تعادل در بازار و بالا بردن قیمت نفت، از عرضه بکاهند. این برنامه تا اندازه زیادی موفق بوده و سبب شده از مازاد عرضه در بازار و ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته کاسته شود. البته بسیاری از کشورها درباره رشد بیش از حد قیمت نفت نگران هستند. از پیش بالا رفتن قیمت‌ها به افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و برخی کشورهای دیگر منجر شده است.