جایگاه اقتصادی شبکه‌های اجتماعی

هر روز اینترنت در ایران در حال توسعه هست و در حال رسیدن به روستاها، گوشی‌های هوشمند به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار همگان است و از طرفی علاقه افراد به گشت و گذار در فضای مجازی بسیار زیاد شده و هر روز زمان بیشتری را نسبت به روز قبل در فضای دیجیتال می‌گذرانند. از طرفی توسعه‌دهندگان وب و اپلیکیشن نیز با استفاده از تکنیک‌های UI و UX درصدد این هستند که کاربران را مدت زمان بیشتری روی سایت و اپلیکیشن خود نگه دارند تا منجر به خرید بیشتری شود و مورد توجه موتورهای جست‌وجو قرار گیرند. این ویژگی‌های بازاریابی دیجیتال نظیر هزینه کم، در دسترس بودن، تعاملی بودن، جذاب بودن و... باعث شده است که سهم دیجیتال در کیک بازاریابی ایران و جهان بسیار زیاد شود و روند صعودی نیز داشته باشد. البته همانند سایر نقاط جهان، در ایران نیز روش‌های دیگر بازاریابی نظیر تلویزیونی و محیطی برای شرکت‌های خلاق آورده خوبی خواهند داشت. سهم سایر روش‌های بازاریابی کم می‌شود، ولی قطعا صفر نخواهد شد. در ادامه به بررسی روش‌های مهم بازاریابی دیجیتال در ایران می‌پردازیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران

این نوع بازاریابی دیجیتال در ایران بسیار محبوب و تاثیرگذار است. بستر مهم این بازاریابی در ایران تلگرام و اینستاگرام است. البته از توییتر نیز نباید غافل شد. این روزها تلگرام و اینستاگرام میلیون‌ها کاربر ایرانی فعال دارند. اکثر کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک برای تعامل با مشتریان و معرفی خدمات و محصولات کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام دارند. تمامی این موارد باعث شده است که تلگرام و اینستاگرام در ایران مکان مناسبی برای فرآیند بازاریابی شوند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ که قبلا میلیون‌ها تومان را به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها اختصاص می‌دادند، امروزه بودجه خوبی را خرج فعالیت و کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. شرکت‌ها با هزینه بسیار کمی در مقایسه با سایر انواع تبلیغات می‌توانند میلیون‌ها بازدید تلگرامی برای محتوای تبلیغاتی خود بگیرند و همین طور صد‌ها هزار لایک و کامنت اینستاگرام. در آینده خلاقیت‌های تبلیغاتی در این نوع تبلیغات بسیار زیاد می‌شود. در جهان شبکه‌های اجتماعی بسیار قدرتمندی هستند و در ایران نیز این گونه است. یکی از مهم‌ترین ابزار بازاریابی انتخاباتی و سیاسی، شبکه‌های اجتماعی هستند. همچنین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اجتماعی، نظیر مبارزه با فقر و آگاهی جامعه برای مبارزه با بیماری‌ها بسیار مهم است. در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز باید نکات مهمی را رعایت کرد، نظیر، تولید محتوای متناسب با شبکه اجتماعی، انتخاب کانال یا صفحه مناسب تبلیغ، انتخاب ساعت و روز مناسب تبلیغ. همچنین یکی از ترندهای جدید تبلیغات در ایران و جهان اینفلوئنسر مارکتینگ است. بازاریابی از سوی افرادی که می‌توانند روی مخاطبان برندی خاص تاثیرگذار باشند. این نوع بازاریابی که بهبود یافته بازاریابی دهان به دهان است، بسیار کارآست. به‌عنوان مثال افرادی معروف در صفحه اینستاگرام‌شان به معرفی محصول یا خدمات برندی خاص می‌پردازند. همچنین ویدئو مارکتینگ نیز از طریق تبلیغ روی پلت‌فرم‌های اشتراک ویدئو بسیار پربازده و محبوب است. در این روزهای ایران سه پلت‌فرم خوب ویدئو مارکتینگ داخلی و همچنین اینستاگرام و یوتیوب وجود دارند.

بازاریابی کلیکی و بنری

یکی از روش‌های محبوب بازاریابی در ایران بازاریابی کلیکی است. در این روش تبلیغ، شرکت‌ها بنرهای تبلیغاتی خود را روی اپلیکیشن یا سایت‌های هدف خود قرار می‌دهند. در تبلیغات کلیکی تبلیغ‌ها از طریق شرکت‌های واسطه یا مستقیما از طریق تبلیغ‌کننده در اختیار مالک سایت یا اپلیکیشن قرار می‌گیرند. این روش تبلیغاتی خیلی برای شروع کسب‌و‌کارها پیشنهاد نمی‌شود، در صورت اشتباه در این روش تبلیغاتی ممکن است در چند ساعت بودجه بسیار زیادی بدون آورده‌ای تمام شود.

پوش نوتیفیکیشن یا تبلیغات اعلان برنامه‌های موبایل

یکی دیگر از تبلیغات آنلاین، تبلیغ از طریق اعلان‌های اپلیکیشن‌های هدف است. اپلیکیشنی که احتمالا مشتریان ما آنجا هستند، تبلیغ خدمات یا محصول ما را از طریق اعلان خود انجام می‌دهد.

بازاریابی از طریق بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو

یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغات، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. امروزه اکثر افراد قبل از خرید به تحقیق می‌پردازند و یکی از مهم‌ترین روش تحقیق افراد برای خرید کالا یا خدمات سرچ کردن در گوگل است. پس بسیار مهم است که در نتایج سرچ عبارات کلیدی کسب‌و‌کار خود در صفحه اول گوگل باشید.

 بازاریابی از طریق داده‌کاوی

آینده دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای ایران بدون شک در تسخیر داده‌کاوی است. یعنی از طریق تحلیل داده‌های حاصل از رفتار کاربران در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و از طریق الگوریتم‌های هوشمند یادگیرنده، بهترین پیشنهاد در بهترین لحظه را به‌صورت خودکار به کاربران بدهیم. روش‌های مهم بازاریابی دیجیتال که به آنها اشاره کردیم فقط ابزارند، مهم‌ترین بخش تبلیغات دیجیتال، محتواست. یعنی از چه محتوایی(متنی، تصویری،ویدئویی) و با چه پیامی استفاده کنیم. بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوایی یکی از مهم‌ترین اجزای بازاریابی دیجیتال هستند که باید با حساسیت و هوشمندی خاصی انتخاب شوند. بازاریابی دیجیتال چیزی نیست جز تجربه و یادگیری برای پاسخ به سوالاتی مهم نظیر: محصول و خدمات مورد نظر با توجه به محدودیت ها(مالی، امکانات و...) در چه زمان و مکانی و با چه ابزار، روش و محتوایی تبلیغ کنیم؟ همیشه قبل از هر اقدامی برای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود سنجه مناسب و ابزار اندازه‌گیری(نظیر گوگل انالیتیکس و...) تعیین کنید. انتخاب سنجه مناسب، معیار ارزیابی عملکرد و ابزار سنجش عملکرد، از خود روش‌های دیجیتال مارکتینگ مهم‌تر است.