ارتقای استانداردها در اروپا

در اروپا مانند دیگر اقتصادهای توسعه یافته، هر سال میزانی بالا از اطلاعات پزشکی جمع‌آوری می‌شود تا از آن برای بهبود ارائه خدمات و افزایش رضایت بیماران استفاده شود، البته در حوزه اصلاح نظام بهداشت و درمان پیشرفت‌ها با سرعت کافی صورت نگرفته است به این معنا که کادر پزشکی و اداری، تغییرات لازم را در رفتار و رویه‌های خود اعمال می‌کنند اما سیاستمداران و قانونگذاران توجه کمتری به لزوم اعمال این تغییرات دارند. در اروپا بخش بهداشت و درمان حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این قاره را تشکیل می‌دهد البته بیش از ۱۰ درصد نیروی کار در این بخش مشغول کار هستند. این به آن معناست که رونق اقتصاد اروپا به تخصیص بودجه کافی به این بخش و اصلاح نظام‌های درمانی وابسته است. سوال مهمی که در سال‌های اخیر همواره تلاش شده به آن پاسخ داده شود این است که چطور می‌توان تغییراتی ایجاد کرد تا نسل آینده اروپا از لحاظ برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط بسیار بهتری قرار گیرند؟ پاسخ‌هایی که برای این سوال ارائه شده در تدوین مقررات و اصلاح رویه‌های پیشین نقشی بزرگ داشته است.

نکته مهم این است که در سال‌های اخیر وضعیت بهداشت و درمان هم در اقتصادهای بزرگ و هم اقتصادهای کوچک اروپا از جمله مقدونیه و مونته‌نگرو بهبود یافته و از انواع ابزارها برای تحقق این هدف استفاده شده است. یک دهه پیش، بحران مالی و رکود اقتصادی جهان بر اقتصادهای اروپایی نیز تاثیر منفی گذاشت، اما به رغم اجرای سیاست‌های ریاضت‌جویانه و تاکید بر کاهش هزینه‌ها، بخش خدمات درمانی و بهداشتی اروپا در مسیر بهبود به حرکت خود ادامه داده و شاهد هستیم که گستردگی بیماری‌های مهلک کمتر شده و نرخ زنده ماندن افراد پس از ابتلا به این بیماری‌ها بالا رفته است. این درحالی است که هشدارهای زیادی درباره شیوع عوامل ریسک نظیر چاقی و استفاده از غذاهای آماده و دیگر وضعیت‌های خطرناک مطرح می‌شود.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد تعداد کشورهای اروپایی که در آنها اکثر شرایط مثبت در بخش خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد، سال گذشته میلادی بیشتر شده است. این یک عامل مهم امیدواری به آینده است. سال گذشته میلادی وضعیت اقتصادهای اروپایی بهبود یافت و امسال اوضاع بهتر خواهد شد. بر همین مبنا انتظار می‌رود بودجه بالاتر برای ارتقای شرایط بخش سلامت در این قاره اختصاص پیدا کند. نکته بسیار مهم این است که دست اندرکاران بخش سلامت در اروپا همواره در مسیر رفع ضعف‌ها در حرکت هستند و تلاش می‌کنند از ابزارهای مختلف برای بهتر شدن شرایط بهره ببرند.

در تحقیقات شاخص خدمات بهداشتی و درمانی اروپا، به ۶ کشور با بالاترین امتیاز در این حوزه اشاره شده است. در این شاخص هلند، سوئیس، دانمارک، نروژ، فنلاند و سوئد در جایگاه‌های اول تا ششم قرار دارند. البته هزینه بالا، همواره یک مشکل بزرگ بوده است. در این کشورها خدمات به بهترین شیوه ارائه می‌شود اما هزینه ارائه بسیار بالاست. مقامات اروپایی تلاش می‌کنند با حفظ کیفیت خدمات، از هزینه‌ها بکاهند. اکنون که شرایط اقتصادی در اروپا و جهان بهتر شده احتمال تحقق این هدف بیشتر است.