توافق سه هفته‌ای

در واقع برخی جمهوری‌خواهان در کنگره و نیز برخی مقامات کاخ سفید با روندهای کنونی موافق نیستند و دموکرات‌ها از هر فرصت برای زمینه‌سازی در جهت کسب پیروزی در انتخابات آینده کنگره استفاده خواهند کرد، زیرا معتقدند سبک کاری ترامپ درنهایت به زیان آمریکا خواهد بود. نباید انتظار داشت در روزها و هفته‌های آینده وضعیت به حالت عادی بازگردد. توافق روز دوشنبه بودجه فعالیت‌های نهاد‌های دولتی را برای مدتی تامین می‌کند. دموکرات‌های سنا برای اعلام موافقت خود با لایحه بودجه اضطراری دولت، امتیازهایی در حوزه قانون مهاجرت از جمهوری‌خواهان گرفته‌اند و از این به بعد جمهوری‌خواهان باید نشان دهند به وعده‌هایی که به دموکرات‌ها داده‌اند وفادار هستند و خواست آنها را در نظر می‌گیرند. البته در مقابل، جمهوری‌خواهان نیز خواستار دریافت امتیازهایی از دموکرات‌ها بودند. برای مثال در زمینه احداث دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک جمهوری‌خواهان خواستار همراهی دموکرات‌ها بوده‌اند و به نظر می‌رسد امتیازهایی در این حوزه به جمهوری‌خواهان داده شده است. در سال‌های اخیر بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی بین دو طرف همواره وجود داشته و موضوع تازه‌ای نیست اما میزان پایین محبوبیت ترامپ که حاصل اقدامات غیرمنتظره او در داخل و خارج آمریکاست سبب شده ثبات سیاسی در داخل آمریکا در یک سال اخیر کاهش یابد. عده‌ای از تحلیلگران که تعداد آن‌ها رو به افزایش است، معتقدند در ماه‌های آینده ترامپ و حزب جمهوری‌خواه باید برای رفع ابهام‌هایی که در یک سال اخیر ایجاد شده و بنیان‌های اعتماد عمومی به حزب جمهوری‌خواه را تضعیف کرده اقداماتی انجام دهند.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده‌های متعددی داد و در یک سال اخیر تلاش‌هایی برای عمل به این وعده‌ها انجام داده است اما با آنکه شرایط اقتصادی بهتر شده و وضعیت بازار کار خوب است میزان محبوبیت او به شدت کاهش یافته است. بروز اختلاف نظرها بین دو حزب قطعا بر اعتماد مردم و شرکت‌ها تاثیر منفی دارد و وضعیت کنونی را بدتر خواهد کرد. هنگام تعطیل شدن دولت، کارمندان غیرضروری به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌روند اما کارکنانی که حضورشان ضروری است ازجمله کارمندان حوزه‌های امنیتی، فرودگاهی و ... به کار خود ادامه می‌دهند. بورس اوراق بهادار معمولا تاثیری از تعطیلی دولت نمی‌پذیرد اما گزارش‌های هفتگی از سوی وزارت انرژی آمریکا یا وزارت کشاورزی این کشور که برای معامله‌گران حیاتی است منتشر نمی‌شود. آمارهای دوره تعطیلی دولت معمولا پس از آغاز به‌کار دوباره نهادهای دولتی منتشر می‌شود.

کمیسیون معاملات آتی مواد خام آمریکا اعلام کرده بود مجبور است ۹۵ درصد از کارکنان خود را به مرخصی بفرستد؛ البته اگر وضعیت ویژه‌ای پدید آید آنها به سر کار خود باز خواهند گشت. در تعطیلی سال ۲۰۱۳ انتشار گزارش‌های مربوط به سفارش‌های خرید و فروش تا بعد از آغاز به‌کار مجدد نهادهای دولتی به تعویق افتاد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد طبق معمول جمع‌آوری و انتشار اطلاعات ادامه پیدا خواهد کرد. این نهاد پس از تعطیلی دولت تا مدتی کوتاه می‌تواند به کار خود ادامه دهد البته در سال ۲۰۱۳ اداره اطلاعات انرژی گزارش‌های هفتگی مربوط به تغییرات ذخیره نفت آمریکا را منتشر کرد. در وب‌سایت وزارت انرژی آمریکا پیامی درج شد که در آن آمده بود صرفا فعالیت‌هایی که به امنیت عمومی یا حفاظت از دارایی‌ها مربوط است ادامه پیدا خواهد کرد. وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد تعطیل شدن دولت سبب به تعویق افتادن فرآیند جمع‌آوری و انتشار گزارش ماهانه و تخمین عرضه و تقاضا برای محصولات کشاورزی خواهد شد.

در واقع تمام فعالیت‌هایی که ضرورت ندارند در دوره تعطیلی دولت متوقف می‌شود.در حوزه فعالیت‌های نظامی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد وقفه‌ای در عملیات‌های سربازان این کشور در افغانستان یا مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه ایجاد نخواهد شد. البته پرسنل اداری به مرخصی اجباری رفتند. اگر دوره تعطیلی دولت ادامه پیدا می‌کرد عملیات تعمیر و نگهداری کشتی‌ها متوقف می‌شد و هواپیماها امکان پرواز نداشتند. روز دوشنبه با آنکه هنوز برنامه تامین مالی دولت تصویب نشده بود بورس آمریکا فعالیت کرد. دولت آمریکا اعلام کرد در دوره تعطیلی، بیش از هزار نفر از  یک هزار و ۷۱۵ کارمند کاخ سفید باید به مرخصی اجباری فرستاده شوند. امکانات لازم برای انجام فعالیت‌های رئیس‌جمهوری و سفرهای او فراهم است.ترامپ برای انجام مسوولیت‌های روزانه خود با مشکلی مواجه نخواهد شد. در بخش پست، کارها به روال قبل ادامه پیدا کرد زیرا اداره خدمات پست برای کارهای روزانه خود به دلارهای مالیاتی وابسته نیست. همچنین خطوط هواپیمایی از تعطیلی دولت تاثیر خاصی نمی‌پذیرند و کارکنان بخش ترافیک هوایی مانند قبل به مسوولیت‌های خود عمل می‌کنند. از سوی دیگر روند اعطای وام از سوی بانک‌ها ادامه پیدا می‌کند و نیز بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی تاثیری از تعطیلی دولت نمی‌پذیرد.

 

جیکوب پراموک

سی ان بی سی