رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن ایران می‌گوید: حضور فعال بخش خصوصی در فرآیند مذاکره گروه کاری ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت به پیشرفت کار مسوولان دولتی کمک می‌کند. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «ایرنا»، اظهار داشت: به سبب اینکه در جریان مذاکره بخش‌های مختلف اقتصادی مورد توجه، پرسش و بحث گروه کاری قرار خواهد گرفت فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی می‌توانند توان مذاکراتی تیم مذاکره‌کننده را تقویت کنند.

هفته گذشته وزیر بازرگانی از تصویب رژیم تجاری ایران در هیات دولت خبر داد و به دنبال آن نیز مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری اعلام کرد: رژیم تجاری به عنوان آیینه تمام نمای قوانین و مقررات کشور در نزدیک‌ترین زمان به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارائه می‌شود. ایران خرداد ماه ۸۴ به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت درآمد.

نهاوندیان همچنین درباره گزارش رژیم تجاری، گفت: این گزارش ناظر بر شرایط بخش‌های مختلف و مسائل مربوط به مقررات صادرات و واردات و مسائل مربوط به قیمت گذاری و نظارت بر بازار و مسائل رقابت و انحصار است.

رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه در زمان حاضر کمیسیون تخصصی مربوط به سازمان جهانی تجارت در اتاق ایران ایجاد شده، افزود: با توجه به فرهنگ‌گستری، بخش‌خصوصی در زمان حاضر آمادگی بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی در ادامه بر پیگیری و تلاش برای تسریع روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت تاکید کرد.

نهاوندیان درباره ریاست گروه کاری ایران در سازمان جهانی تجارت، گفت: رییس گروه کاری پس از اعلام کشورهای متقاضی و رایزنی‌های مورد نیاز انتخاب می‌شود.

وی هرگونه اظهارنظر در این خصوص را به آغاز روند مذاکره و برنامه‌های بعدی کشورمان موکول کرد.