صبح روز گذشته، اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این مراسم با حضور مسوولان و اصحاب‌رسانه برگزار شد و در آن به نقش رسانه به‌عنوان میانجی بخش‌خصوصی و دولتی اشاره شد.

مردم هنوز قیمت‌گذاری دستوری را قبول دارند

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی در این مراسم با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی کشور، تاکید کرد؛ بخش‌خصوصی می‌تواند در تولید محتوا و ایجاد تغییرات مثبت در نظام اقتصادی نقش‌آفرین باشد. او با بیان این نکته که قیمت‌گذاری دستوری همچنان به اقتصاد ایران آسیب وارد می‌کند، گفت: این نوع سیاست‌ها حتی در اروپا از دهه‌۱۹۷۰ کنار گذاشته شده‌اند، اما متاسفانه ایران همچنان از این رویکرد استفاده می‌کند که به‌شدت به اقتصاد لطمه وارد می‌سازد.

در این‌خصوص، رئیس اتاق بازرگانی به یک نظرسنجی اشاره کرد که توسط یکی از روزنامه‌های اقتصادی انجام‌شده بود. نتایج این نظرسنجی نشان می‌داد که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند دولت همچنان به مداخله در تعیین قیمت‌ها ادامه دهد. این امر از آن جهت نگران‌کننده است که نشان می‌دهد مردم هنوز آگاهی کاملی نسبت به پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری ندارند. او معتقد است که بخش‌خصوصی باید در این زمینه به تولید محتوا بپردازد و به جامعه نشان دهد که قیمت‌گذاری دستوری چگونه به اقتصاد کشور و حتی به خانوارهای عادی آسیب می‌زند.

همچنین به این نکته اشاره کرد؛ مردم هنوز اعتماد کافی به بخش‌خصوصی ندارند و باید گفتمان اقتصادی واقعی با استدلال‌های قوی به مردم معرفی شود تا آنها بتوانند با درک درست از تاثیرات مثبت سیاست‌های آزاد اقتصادی، به بخش‌خصوصی اعتماد بیشتری پیدا کنند. نجفی‌عرب همچنین به مخالفت بخش‌خصوصی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته که پس از رد تعطیلی شنبه‌ها توسط شورای‌نگهبان، در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد نیز اشاره کرد.

به گفته او تعطیلی پنج‌شنبه‌ها آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد و دستیابی به رشد اقتصادی ۸درصدی را غیرممکن خواهد ساخت. رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان از اهالی رسانه خواست تا به کمک بخش‌خصوصی آمده و این مسائل را در جامعه منعکس کنند.

اتاق بازرگانی؛ وکیل‌مدافع بخش خصوصی

در ادامه این مراسم، فرزین فردیس، عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران به سخنرانی پرداخت. او در رابطه با رسالت‌های اتاق‌های بازرگانی صحبت کرد و گفت که یکی از مهم‌ترین وظایف اتاق‌های بازرگانی در کشور، دفاع از منافع بخش‌خصوصی و اقتصاد مردمی است. اتاق‌های بازرگانی تلاش می‌کنند تا اگر قانونی به ضرر بخش‌خصوصی تصویب شود، از تصویب آن جلوگیری‌کرده یا با پیگیری اجرای صحیح قوانین، مانع از آسیب‌رساندن آنها به اقتصاد کشور شوند.

فردیس همچنین به چندین معضل اقتصادی اشاره کرد که در سال‌های اخیر بارها توسط اتاق بازرگانی تهران و اتاق ایران مطرح شده‌اند. یکی از این مسائل، اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری دستوری است. او تاکید کرد؛ این سیاست‌ها در گذشته بارها شکست‌خورده‌اند و منجر به فساد و رانت‌خواری شده‌اند. در پژوهش‌های متعددی که توسط اتاق‌های بازرگانی انجام شده‌است، این مسائل به‌وضوح بیان‌شده و نتایج آن به اطلاع تصمیم‌گیران کشور رسیده‌است.

۳جایزه جدید در امین‌الضرب

او همچنین اعلام کرد؛ در جشنواره‌های آتی امین‌الضرب، جایزه ویژه‌ای برای محتواهایی که به‌طور مشخص به آسیب‌های قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور می‌پردازند، درنظر گرفته خواهد شد. این اقدام به‌منظور افزایش آگاهی عمومی و سیاستگذاران درخصوص این موضوع انجام می‌شود. فردیس همچنین به سیاست چند نرخی‌بودن ارز اشاره کرد که یکی دیگر از معضلات جدی اقتصاد کشور است. این سیاست در سال‌های گذشته منابع زیادی از کشور را هدر داده و نتوانسته کارکردی مثبت برای مردم داشته‌باشد. او تاکید کرد؛ بسیاری از دولت‌ها به اشتباه این سیاست را ادامه داده‌اند و اتاق بازرگانی در تلاش است تا با پژوهش‌های خود، این سیاست غلط را اصلاح کند. همچنین یک جایزه ویژه برای سال‌آینده در این زمینه درنظر گرفته‌ شده‌است.

فردیس در پایان به یکی از مشکلات جدید صنعت کشور یعنی ناترازی انرژی اشاره کرد. او گفت که این مساله به‌ویژه در بخش‌های گاز و برق باعث‌شده تا بسیاری از کارخانه‌های مهم کشور در بخشی از سال‌تعطیل شوند. این کارخانه‌ها که نقش مهمی در اشتغال، ارزآوری و تولید ناخالص داخلی دارند، به دلیل قطعی‌های مکرر برق و گاز با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. اتاق بازرگانی تصمیم گرفته‌است که در جشنواره‌های آتی خود، جایزه ویژه‌ای برای محتواهایی که به مشکلات ناترازی انرژی می‌پردازند، اختصاص دهد.

بدون FATF و تعاملات بیت‌المللی، توسعه اقتصادی ممکن نیست

علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور از دیگر سخنرانان این مراسم، به نقش رسانه‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخت. او تاکید کرد؛ هیچ‌جامعه‌ای نمی‌تواند بدون حضور رسانه‌های قوی به سلامت و پویایی برسد. رسانه‌ها باید به‌عنوان میانجی‌هایی عمل کنند که مسائل اجتماعی را از لایه‌های پایین جامعه به سیاستگذاران منتقل کنند. او با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه کشورهای موفق، افزود؛ سه کارکرد اصلی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی، آموزش و فراهم‌کردن اوقات فراغت برای مردم است. ربیعی با ابراز تاسف از مشکلاتی که برخی از فعالان محیط‌زیست و اجتماعی با آن مواجه شده‌اند، گفت که رسانه‌ها باید نقش میانجی‌گری خود را ایفا کنند و نباید به‌خاطر بیان مشکلات متهم شوند. او افزود که نقش رسانه‌ها در جلوگیری از عقبگردها و پیشگیری از بحران‌ها بسیار مهم است و رسانه‌ها باید با نشان‌دادن ناترازی‌ها و بحران‌های موجود، سیاستگذاران را از اشتباهات احتمالی آگاه کنند.

او در ادامه به موضوع مهم FATF و تعاملات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری را نمی‌شناسیم که بدون رعایت قوانین و استانداردهای بین‌المللی مانند FATF توانسته باشد به توسعه اقتصادی برسد.کشورهای موفق در جهان با پذیرش این الزامات توانسته‌اند تعاملات مالی و تجاری خود را در سطح بین‌المللی تقویت کنند. در مقابل، کشورهایی که از این مقررات فاصله گرفته‌اند، نتوانسته‌اند در نظام بانکی و مالی جهانی جایگاه خود را حفظ کنند.

ربیعی افزود؛ نبود شفافیت و قرار داشتن در لیست سیاه FATF، باعث ایجاد اختلال در روابط بانکی و تجاری ایران شده و حل این معضل برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی ضروری است، به‌همین‌دلیل، او تاکید کرد؛ باید در تعاملات جهانی به سمت شفافیت و رعایت استانداردهای مالی حرکت کنیم. او در پایان تاکید کرد؛ توسعه هیچ‌جامعه‌ای بدون داشتن طبقه متوسط قوی و صنعتی امکان‌پذیر نیست. طبقه متوسط صنعتی، ستون فقرات هر اقتصاد پویایی است و اگر صنعت رشد نکند، اقتصاد نیز رشد نخواهد کرد. رسانه‌ها می‌توانند با تبیین الزامات توسعه و ایجاد گفتمان صحیح در جامعه، نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا کنند. در پایان نیز اسامی برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره امین‌الضرب اعلام و از آنها قدردانی شد.