به گزارش روابط‌‌‌‌‌‌‌‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات با اشاره به اینکه سیاست‌ها در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات درست نیست، گفت: تعیین نرخ روی ارز صادرکننده، آن را از حالت تنظیم‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگی خارج‌کرده و حالت دستوری به خود گرفته‌است. علی فرشادپور ادامه‌داد: قوانین دست‌‌‌‌‌‌‌‌وپاگیر برای تولیدکننده که بعد از ۴ ماه باید ارز را برگرداند نیز مشکل ایجاد‌کرده‌است. همه این‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حالی است که هنوز سیاست ارز توافقی برقرار نشده‌است.

وی افزود: ما به‌عنوان بخش‌خصوصی زمانی‌که بر سیاست ارز تک‌‌‌‌‌‌‌‌نرخی اصرار داریم برای این است که فشار از روی بانک‌مرکزی هم برداشته شود. بسیاری از کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها نتوانستند رفع تعهد انجام دهند و مشکلات زیادی ایجاد‌کرده‌است؛ نهایت این سیاست این است که شاکله تولید از هم می‌‌‌‌‌‌‌‌پاشد.  فرشادپورگفت: اعتقاد داریم بخش‌خصوصی می‌تواند نیاز خود را تنظیم کند. اگر کالایی از لحاظ واردات مواد اولیه به‌‌‌‌‌‌‌‌صرفه باشد تا تولیدکننده بتواند جنس باکیفیت تولید کند به آن سمت می‌رود، اگر هم بتواند مواد اولیه را از داخل تامین کند به این سمت ورود می‌کند؛ ولی پس از برنامه ششم، ممنوعیت واردات و بحث مجوزها بود که دست‌‌‌‌‌‌‌‌وپاگیر تولیدکننده شد و مشکلات کماکان پابرجاست.

محمدکاظم صادقیان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این جلسه گفت: موضوع رفع تعهد موانعی ایجاد‌کرده که گاهی طرف‌های خارجی نیز بااطلاع از این موانع کارشکنی می‌کنند. باید راه خروج برای بخش‌خصوصی ایجاد کرد؛ در واقع رفع تعهد بخش‌خصوصی را کیش‌‌‌‌‌‌‌‌ومات کرده‌است.