به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، محمدصادق قنادزاده، مصادف‌شدن روز ملی صادرات با روی کار آمدن دولت چهاردهم را به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت بر‌گزاری این همایش‌ با سال‌های گذشته دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد این رویداد، نخستین اقدام عملی دولت جدید در حوزه تجارت و صادرات است. وی با اشاره به یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه‌تجارت ایران، گفت: متنوع‌کردن سبد کالاهای تجاری کشور برای ما حائزاهمیت است، از این‌رو از منظر محتوایی تمرکز ویژه ما این است که صادرکنندگانی که ارزش‌افزوده بالاتر و محصولاتی با فناوری بالا و پیچیده‌ خلق می‌کنند را تکریم کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و شرکت‌هایی که ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی هم می‌توانند در این دسته جای بگیرند. به گفته این مقام مسوول؛ در سال‌جاری نیز در انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادرکننده نمونه گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و می‌توان گفت که از این منظر روز ملی صادرات در سال‌جاری نسبت به دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته متفاوت است.

قنادزاده ادامه‌داد: سازمان توسعه‌تجارت ایران در ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود شرکت‌هایی که ارزش‌افزوده بالاتری خلق کرده‌اند و در شاخص‌ها جهانی‌درجه پیچیدگی و فناوری بیشتری در تولید به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، جزو اولویت‌های نخست انتخاب ما قرار می‌گیرند. گروه‌های کالایی معرفی‌شده در این رسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بدون‌تردید ارزش کالایی آنها به نسبت کالاهای منبع، با پایه پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمتر است اما ارزش‌افزوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که این کالاها خلق کرده‌اند چندبرابر بیشتر است و ما؛ در واقع برای خلق این ارزش‌افزوده، از آنها تقدیر به‌عمل خواهیم آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که رشد تولید و صادرات همواره به‌عنوان دو مولفه توسعه اقتصادی درنظر گرفته می‌شود، سازمان توسعه‌تجارت ایران، چه اقداماتی را در راستای تسهیل تجارت خارجی در دستور کار خود قرارداده‌است؟ گفت: مقام‌معظم رهبری سال‌جاری را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرده‌اند. سازمان توسعه‌تجارت ایران نیز معتقد است که یک پایه رونق تولید، توسعه صادرات است. این واقعیت را باید پذیرفت که بازار ایران، محدود است و هم‌اکنون در بسیاری از گروه‌های کالایی اشباع شده‌است؛ پس در گام نخست باید بر توسعه بازار متمرکز شویم و بازارهای جدید خلق کنیم؛ این‌گونه اثر آن را بر رشد تولید داخلی مشاهده خواهیم کرد.

این مقام مسوول تولید و صادرات را یک چرخه مهم در تجارت خارجی معرفی کرد و افزود: تولید و صادرات دو روی یک سکه هستند که باید همگام با یکدیگر پیش بروند. همان قدر که سیاست توسعه صنعتی جزو اولویت‌ها قراردارد، باید نیم‌نگاهی نیز به توسعه صادرات داشته باشیم.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران، تصریح کرد: انتخاب صادرکننده نمونه یک نوع تکریم از صادرکننده و دیده‌شدن آنهاست. قنادزاده در پایان گفت: وظیفه دولت و دولت‌ها در ایران این بوده و هست که در جنگ اقتصادی که ما در آن قرار داریم، صادرکنندگان را تکریم کند. آوردن یک دلار ارز در این شرایط سخت بین‌المللی و تحریمی که مسیرهای مالی، بانکی و لجستیکی محدود است کار بزرگ و بسیار پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. باید از افرادی که در این شرایط سخت حاضر شده‌اند‌ وارد میدان شوند و سختی کار را برای رونق تجارت به‌جان بخرند تقدیر شود. روز ملی صادرات به تعبیری یک حرکت نمادین، برای نشان‌دادن ارزش کاری آنهاست.