رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه این روزها ناترازی انرژی از چالش‌‌‌های اصلی کشور است، گفت: در حال حاضر تاوان هر روز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی ۵‌هزار میلیارد تومان است. ناصر بیکی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی، افزود: با این مشکلی که بر کشور سایه افکنده، سوال اینجاست که چرا باید صادرات برق به عراق همچنان ادامه داشته باشد، در حالی که پول حاصل از این صادرات با گرفتاری فراوان در قالب کالاهای بی‌‌‌کیفیت به کشور بازمی‌گردد و به علت تحریم‌‌‌ها، تهاتر این کالاهای نامرغوب، جایگزین دریافت‌‌‌های نقدی شده است و تاوان آن را باید بخش خصوصی بدهد.

او ادامه داد: در صادرات نفت نیز همین مشکل وجود دارد و برگشت ارز حاصل از فروش نفت با هزینه‌‌‌های بسیار گزاف مقدور نیست و آنگاه ما در بخش خصوصی با مشکلات لاینحل در برگشت ارز حاصل از صادرات روبه‌رو هستیم و با دلایل این‌چنینی صادراتمان متوقف می‌شود.

بیکی تصریح کرد: شعار توسعه پایدار با این تصمیمات و تحریم‌‌‌ها ممکن نیست و تحریم‌‌‌های داخلی بیش از تحریم‌‌‌های خارجی دست‌وپاگیر بخش خصوصی است.

رئیس اتاق اراک با بیان اینکه کل ارزش مبادلات تجاری منطقه‌‌‌ای ما در چهارماهه ۱۴۰۳ با ۱۴کشور منطقه ارزشی در حدود ۲۰میلیارد دلار داشته است، اظهار کرد: از این میزان ۱۰.۶میلیارد دلار به صادرات و ۹.۲میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است.

او افزود: در چهارماه سال‌جاری صادرات ایران به عربستان‌سعودی فقط ۳۵‌هزار دلار بوده است که با توجه به بهبود نسبی روابط سیاسی با این کشور، این مبلغ خجالت‌‌‌آور است.

بیکی با اشاره به اینکه هم‌‌‌اکنون سهم ما از بازار گسترده روسیه و قزاقستان از افغانستان کمتر است، تصریح کرد: آیا زمان آن نرسیده که دل‌‌‌بستگی خود را از شرق برداریم و با همه دنیا مراوده اقتصادی داشته باشیم و استراتژی اقتصاد بین‌الملل خود را بازنگری کنیم؟ او جذب سرمایه را تنها راهکار موجود برای حرکت به‌‌‌سوی رشد اقتصادی دانست و گفت: در همین حال، با شرایطی که ایجاد شده است، نمی‌‌‌توان به عملیاتی شدن این راهکار امیدوار بود.

بیکی ادامه داد: در وضعیت دشوار کنونی ۳۵۰واحد تولیدی استان‌مرکزی مبادرت به صادرات محصولات تولیدی خود کرده‌‌‌اند که معادل ۱۰‌درصد واحدهای تابعه اتاق بازرگانی هستند و تولیدات صادرات‌محور دارند و این بسیار قابل‌‌‌تحسین است.

او گفت: ۸۰‌درصد از واحدهای صادرکننده استان مرکزی ۶۰‌درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداندند و همین امر، استان مرکزی را در رتبه دوم کشور قرار داد که نشان از اراده فعالان صنعتی استان به یاری اقتصاد کشور دارد.

رئیس اتاق اراک ابراز امیدواری کرد که شروع کار دولت چهاردهم فتح بابی در راستای بهبود شرایط تولید و اقتصاد کشور باشد و رئیس‌‌‌جمهور منتخب و اعضای قوی در کابینه با بهره‌‌‌گیری از تجربیات ۱۳دولت قبلی، مسیرهای تولید، صادرات و توسعه اقتصاد کشور را فراهم آورند.