رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به سال‌جاری و سال‌زراعی پیش‌رو و کم بارشی‌‌‌‌‌‌ها و کم‌‌‌‌‌‌آبی‌‌‌‌‌‌ها در کشور، گفت: با توجه به میزان بارندگی کم‌‌‌‌‌‌تر از حد متوسط در کشور نسبت به سال‌های گذشته قطعا در سال‌آینده نیروگاه‌های برق - آبی با کمبود انرژی مواجه خواهند شد و تابستان سختی را پیش‌رو خواهیم‌داشت، بنابراین اگر این بحران به‌‌‌‌‌‌خوبی مدیریت نشود با خاموشی و قطعی برق کارخانه‌‌‌‌‌‌ها و صنایع روبه‌رو خواهیم بود. علیرضا خامه‌زر، در جلسه شورای گفت‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه استان خراسان‌جنوبی می‌تواند هاب منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باشد گفت: خراسان‌جنوبی می‌تواند جایگاه بسیار خوبی را در حوزه تولید انرژی‌های پاک داشته‌باشد و این انرژی را در خدمت صنعت و سایر حوزه‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌خصوص حوزه معدن که از پیشران‌‌‌‌‌‌های اقتصادی استان است، قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر توسط نیروگاه‌های خورشیدی یا بادی استان می‌توان برق قسمتی از کشور افغانستان را که در مجاورت کشور ماست تامین کرد، گفت: با عنایت به اهمیت این موضوع، این جریان برای استان و کشور در این دوره از اتاق بازرگانی کمیسیون انرژی‌های پاک یا انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شد تا بتوانیم در این حوزه نقش پررنگی داشته باشیم. رئیس اتاق بیرجند با اشاره به این موضوع که در استان خراسان‌جنوبی در حال‌حاضر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدات بیش از ۳۰ مگاوات نیست، گفت: مصرف برق در استان خراسان‌جنوبی حدود ۴۴۰ مگاوات است و ما باید به این سمت حرکت کنیم که از این انرژی‌های پاک استفاده کنیم و در همین راستا موانع این حوزه در جلسات کارشناسی نیز مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهایی به‌دست آمده‌است. وی درخصوص راهکارهای ارائه‌شده افزود: اولین راهکار مورد بررسی اجرای تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات‌ریالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت حداقل ۳ مگاوات ‌مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و صندوق نوآوری و شکوفایی است و باید تلاش جدی در این زمینه جهت افزایش سهم استان و توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر انجام گیرد. خامه‌زر در ادامه با اشاره به راهکار دوم افزود: اجرای آیین‌نامه درخصوص ماده‌۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق به‌منظور حمایت از صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر است که برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی شده تا سقف هزار مگاوات درخصوص برنامه هفتم توسعه از انرژی‌های تجدیدپذیر درنظر گرفته شود. خامه‌زر در ادامه با اشاره به راهکار سوم درخصوص درنظرگرفتن قرارداد خرید تضمینی به‌عنوان وثیقه جهت اعطای تسهیلات به فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ادامه داد: دستورالعملی از سوی بانک‌مرکزی بدین نحو که بانک‌ها می‌توانند قرارداد خرید تضمینی را به‌عنوان وثیقه تسهیلات درنظر بگیرند منتشرشده اما متاسفانه در استان اقدامی در این‌خصوص درنظر گرفته نشده و بانک‌های استان اذعان دارند از سوی بانک‌های عامل به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌ها در استان‌ها موردی اعلام نشده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی استان با اشاره به قانون جهش تولید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: مطابق این قانون، شرکت‌های با مصرف برق بالای یک مگاوات موظفند هرساله یک‌درصد از برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کرده و در مدت ۵سال‌ به ۵‌درصد برسانند. وی افزود: در این‌خصوص در اتاق بازرگانی استان جلسات کارشناسی برگزارشده و با توجه به اینکه ممکن است اگر هر واحد تولیدی در محل کارخانه خود بخواهد این فضا را ایجاد کند، ازنظر اقتصادی مقرون‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌صرفه نخواهد بود؛ به همین دلیل این امکان برای بسیاری از کارخانه‌‌‌‌‌‌ها فراهم نیست. خامه زر در ادامه با اشاره به پیشنهاد طرح راه‌اندازی شهرک انرژی‌های نو گفت: به دلیل مقرون‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌صرفه نبودن ایجاد پنل‌‌‌‌‌‌های خورشیدی برای بسیاری از کارخانه‌‌‌‌‌‌ها طرح راه‌اندازی شهرک انرژی‌های نو در شهرک صنعتی مطرح شد و شرکت‌ها بنا بر ‌‌‌‌‌‌قدرالسهمی که قانون آنها را الزام کرده، سهم خود را پرداخت کرده و از آنجا برق وارد مدار و حوزه شهرک صنعتی خواهد شد. در این‌خصوص نیز جلسات متعددی برگزار و بررسی‌‌‌‌‌‌های کارشناسی در این‌خصوص انجام شد.