او ادامه داد: در قدم اول، لازم است تبادل اطلاعات بازرگانی و پروژه‌‌‌‌‌های همکاری بین اتاق ایران و اتاق نیجریه انجام شود. بر‌گزاری وبینار آشنایی با فرصت‌های تجاری و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و همچنین بر‌گزاری سمینار معرفی فرصت‌های تجاری نیز از دیگر برنامه‌‌‌‌‌های اتاق ایران در این زمینه است. به گفته یاوری، کشت فراسرزمینی، ماشین‌آلات و ادوات و تجهیزات کشاورزی و همچنین همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی از زمینه‌‌‌‌‌های مطلوب برای همکاری‌های مشترک میان ایران و نیجریه است.

او با بیان اینکه یکی از موانع توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه، نبود حمل‌ونقل مستقیم است ادامه داد: تشکیل کمیته مشترک ایران و نیجریه که قرار است به‌زودی انجام شود و ارتقای آن به اتاق مشترک ایران و نیجریه، می‌تواند به همکاری‌های نزدیک‌‌‌‌‌تر و منسجم‌‌‌‌‌تر تجار دو کشور منجر شود. یاوری همچنین بر لزوم امضای موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری و تجارت متقابل میان ایران و نیجریه تاکید کرد.

در ادامه الحاجی یاکوبو سانتوراکی سلیمان سفیر نیجریه در ایران نیز با اشاره به ظرفیت‌های همکاری بسیار میان ایران و نیجریه تاکید کرد: ماموریت من ارتقای سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور است. برای مثال سیستم انرژی دو کشور مطابقت دارد و علاقه‌‌‌‌‌مندیم از تجارب شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید و انتقال برق استفاده کنیم. شرکت‌های نیجریه‌‌‌‌‌ای علاقه‌‌‌‌‌مند به همکاری در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی از ایران هستند. او با اشاره به فقدان خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور و افزایش هزینه‌های تجارت در حمل‌ونقل غیرمستقیم گفت: لازم است راهکاری برای این مشکل اندیشیده شود و این موضوع در کمیسیون مشترک اخیر مورد‌توجه قرار گرفت. ایران کشور پیشرفته با نوآوری بالاست و کشور نیجریه علاقه‌‌‌‌‌مند به گسترش تجارت با ایران است. او درخصوص ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و نیجریه بیان کرد: جنبه‌‌‌‌‌های فنی در حال بررسی توسط مقامات مربوطه است و امیدواریم زمینه حضور فعالان اقتصادی ایران در نمایشگاه‌‌‌‌‌های نیجریه فراهم شود. سفیر نیجریه با اعلام آمادگی این کشور جهت تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دو کشور تاکید کرد و گفت: گردشگری نیجریه در دوران همه‌‌‌‌‌گیری کووید افت داشت ولی در حال‌حاضر در شرایط مناسب و امنی قرار دارد.

نقشه‌راه توسعه روابط با کشورهای شمال‌آفریقا

علیرضا یاوری، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رایزن بازرگانی جدید ایران در تونس بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای شمال‌آفریقا تاکید کرد و گفت: تدوین و اجرایی‌کردن نقشه‌راه توسعه روابط پنج‌‌‌‌‌ساله اهمیت زیادی داشته و اتاق ایران از هر برنامه عملیاتی که به توسعه روابط تجاری بینجامد استقبال می‌کند. در این نشست ساعدی، رایزن تجاری ایران در تونس نیز به تشریح وضعیت روابط ایران با کشورهای شمال‌آفریقا از جمله تونس، الجزایر و لیبی پرداخت و ضمن برشمردن راه‌‌‌‌‌های گسترش روابط با این کشورها تاکید کرد: برای همکاری با بخش‌خصوصی و اتاق ایران با هدف گسترش روابط با فعالان اقتصادی شمال‌آفریقا کاملا آماده هستیم. در پایان این نشست دو طرف بر تدوین نقشه‌راه توسعه روابط با کشورهای شمال‌آفریقا، بر‌گزاری نشست بررسی فرصت‌های اقتصادی ایران با کشورهای شمال‌آفریقا با محوریت اتاق ایران و همکاری سازمان توسعه‌تجارت و همچنین تشویق فعالان اقتصادی ایران جهت مشارکت در هیات‌‌‌‌‌های اعزامی و بر‌گزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌های بین‌المللی در کشورهای شمال‌آفریقا تاکید کردند.