این جشن که به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال‌۱۹۴۵ نامگذاری شده است به‌صورت سالانه برگزار می‌شود. در مراسمی که به همین مناسبت در مقر فائو در رم برگزار شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد، پاپ فرانسیس و سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ارائه کردند و به صدها طرح مرتبط درحدود ۱۵۰ کشور در سراسر جهان پرداخته شد.

مراسم امسال در زمانی برگزار شد که امنیت غذایی جهانی با تهدیدهای مختلفی مواجه است و افزایش قیمت‌های غذا، انرژی و کود بر چالش‌هایی مانند بحران آب‌وهوایی و درگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نزاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت افزوده است. در همین حال، همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹ همچنان تاثیرگذار است که نشان می‌دهد اقتصاد و زندگی ما چقدر به‌هم مرتبط هستند.

کیو دونگیو، مدیرکل فائو، طی سخنرانی که در جمع خبرنگاران صورت گرفت گفت: در مواجهه با یک بحران جهانی غذایی در آینده، باید از قدرت همبستگی و حرکت‌جمعی برای ساختن آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بهتر استفاده کرد که در آن همه به‌غذای کافی دسترسی داشته باشند. علاوه‌بر ۹۷۰‌هزار نفری که در افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان‌جنوبی و یمن در معرض خطر قحطی قرار دارند، تعداد افرادی که در سرتاسر جهان با گرسنگی مواجه هستند رو به افزایش است (بر اساس آخرین گزارش فائو ۸۲۸‌میلیون نفر در ۲۰۲۱) و ۱/ ۳‌میلیارد نفر هنوز توانایی داشتن یک رژیم غذایی سالم را ندارند. معمولا آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرترین افراد، زنان، جوانان، مردمان بومی و کشاورزان روستایی هستند و اغلب کسانی هستند که بیشترین تلاش را برای داشتن آموزش، درآمد، نوآوری و فناوری می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد، در این مراسم خاطرنشان کرد که روز جهانی غذا در سال‌۲۰۲۲ در لحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌برانگیز برای امنیت غذایی جهانی برگزار می‌شود. وی همچنین از ذی‌نفعان خواست تا برای حرکت از ناامیدی به‌سوی امیدواری و اقدام‌مشترک با یکدیگر همکاری کنند. پاپ فرانسیس نیز در پیامی که از طرف او خوانده شد، از حاضران خواسته بود این واقعیت را فراموش نکنند که مردم فقط اعداد، داده‌ها یا جریان بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پایانی از آمار نیستند.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا نیز در پیامی اعلام کرد که بدون‌دسترسی عادلانه به غذا،‌ میلیون‌ها نفر در سیاره ما، به‌ویژه آنهایی که در فقیرترین کشورها زندگی می‌کنند، ممکن است از زندگی سالم، آموزش باکیفیت و فرصتی برای رشد اجتماعی و اقتصادی محروم شوند. آلوارو لاریو، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ‌ملل‌متحد نیز در پیامی اعلام کرد که امسال بیش از هر زمان دیگری روز جهانی غذا باید فراخوانی برای تشدید اقدامات برای کمک به کشاورزان در مناطق روستایی باشد که با وجود نابرابری، آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری و فقر، غذا را به جوامع خود عرضه می‌کنند.  فائو معتقد است شعار «هیچ‌کس نباید جا بماند» به‌معنای کار در چندین جبهه است و موارد فوق را شامل می‌شود: سرعت بخشیدن به تحولات سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشاورزی از طریق ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کن‌کردن فقر، پایان‌دادن به گرسنگی و سوء‌تغذیه، کاهش نابرابری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ترویج اشتغال و خدمات روستایی، تقویت برابری جنسیتی، پایان‌دادن به‌کار کودکان، حمایت از تولید غذای محلی برای جمعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر در کشورهایی با بحران غذایی و حمایت از مردم روستایی و بومی که حافظان سهم بالایی از تنوع ‌زیستی زمین هستند.