رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون نخست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر قزاقستان بر ضرورت حل مشکل صدور روادید برای تجار ایرانی و رفع مشکل حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ریلی و دریایی میان دو کشور تاکید کرد. غلامحسین شافعی در این دیدار با بیان اینکه دنبال‌کردن سیاست اقتصاد آزاد در قزاقستان زمینه مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی ایران در اقتصاد این کشور فراهم کرده است، به موانع پیش‌روی توسعه روابط تجاری ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: یکی از موانع اساسی توسعه روابط دو کشور حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ریلی و دریایی است. در حوزه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل دریایی لازم است هر دو کشور در زیرساخت‌های بندری اقدامات اساسی انجام دهند. متاسفانه از نظر کشتی رو-رو دچار مضایق فراوان بین دو کشور هستیم. در حوزه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ریلی با موانعی مواجه هستیم و کشورهایی که در مسیر حرکت قطار بین ایران و قزاقستان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در این مشکلات موثر هستند، به‌خصوص سرعت حرکت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ریلی بین دو کشور بسیار کند بوده و از حدود ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. شافعی با اشاره به اینکه به‌زودی نمایشگاه اختصاصی ایران در قزاقستان برگزار می‌شود گفت: یکی از عوامل موثر بر توسعه تجاری تسهیل رفت وآمد تجار بین دو کشور ایران و قزاقستان است. متاسفانه دریافت روادید از کشور قزاقستان برای تجار ما به یک معضل اساسی بدل شده است. امیدواریم اقدامات اساسی از طرف دولت قزاقستان برای حل این مشکل انجام شود، چراکه این قدم اولیه برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور است.

وی تاکید کرد: بخش‌خصوصی برای رابطه با قزاقستان از حمایت کامل دولت برخوردار است و نظر دولت بر توسعه روابط تجاری با قزاقستان مثبت است. شافعی با بیان اینکه اتاق آماده انجام هر اقدامی برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان است بیان کرد: خوشبختانه با مرتفع‌شدن مشکلات ناشی از شیوع کرونا زمان آغاز مذاکرات حضوری با همتایان خود در قزاقستان فرا رسیده است، بنابراین هم آماده پذیرش هیات تجاری از قزاقستان و هم اعزام هیات تجاری از ایران به این کشور هستیم. «بخیت سلطان‌اف» معاون نخست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان هم در این دیدار با ابراز خوشحالی از اینکه با وجود مشکلات زیاد اما شاهد رشد روابط تجاری بین دو کشور هستیم، گفت: سال‌گذشته مبادلات تجاری دو کشور به رشد ۸۰‌درصدی رسید. البته این میزان در اصل به دلیل بهبود شرایط ناشی از شیوع کرونا بود، اما خوشبختانه در سه‌ماه نخست سال‌۲۰۲۲ نیز مبادلات تجاری دو کشور رشد ۵۰‌درصدی داشته و به ۲۰۰‌میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز موردتوافق مبادلات دو کشور حدود ۳‌میلیارد دلار است بیان کرد: تحقق این ظرفیت قابل‌دسترسی است و هر دو کشور باید برای آن برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی کنند. سلطان‌اف گفت: یکی از اهدافی که در جریان هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دنبال کردیم این بود که زمینه برقراری روابط موفق میان تجار دو کشور را فراهم کنیم. هدف این است که موضوعات مورد توافق از سطح یک یادداشت تفاهم به قراردادی مشخص برای اجرا تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که باید به‌سرعت انجام شود ایجاد اتاق مشترک متناظر در قزاقستان است. مقدمات این اقدام به‌سرعت انجام خواهد شد. سلطان‌اف با اشاره به سفر رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور قزاقستان به ایران بیان کرد: پیشنهادی که دارم این است که جلسه تجاری مشترک با حضور روسای‌جمهور دو کشور برگزار کنیم.