به گزارش خبر‌گزاری فارس، محمد قربانی در یک برنامه تلویزیونی درخصوص تامین و توزیع کالاهای اساسی در بازار با اشاره به اجرای برنامه توزیع یارانه‌ها در دولت سیزدهم توضیح داد: قبل از اجرای این برنامه تلاش بر آن شد تا ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و نهاده‌ها را ارتقا دهیم تا در طول اجرای این برنامه، مشکلی نداشته باشیم. در این برنامه مقرر شد قیمت کالاهای اساسی منطبق با قیمت شهریور‌ماه همان کالاها در نظر گرفته شود و دولت نیز موظف است کاهش رفاه ایجاد‌شده به دلیل واقعی‌سازی نرخ ارز را جبران سازد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی درخصوص افزایش قیمت گوشت قرمز توضیح داد: گوشت قرمز مشمول آزادسازی قیمتی نبوده و از قبل هم یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده، این اتفاق یکی از عوارض جانبی طرح اصلاح نظام پرداختی یارانه‌ها بوده که موقتی است.  وی ادامه داد: اقداماتی برای تنظیم‌بازار صورت‌گرفته برای مثال واردات گوشت گرم قرمز از روسیه و پاکستان را آغاز کردیم و میزان مناسبی گوشت منجمد در داخل موجود داریم که تا انتهای هفته با توزیع آن تب ایجاد شده ناشی از آزادسازی ارز که منجر به افزایش قیمت غیر‌واقعی نرخ گوشت قرمز شده است به قیمت واقعی خود بازمی‌گردد.  

قربانی در پاسخ به سوالی با مضمون آنکه مرغ خریداری‌شده از درب مرغداری اختلاف قیمت زیادی با مرغ موجود در بازار برای خرید مصرف‌کننده دارد، توضیح داد: اختلاف قیمت زیادی وجود ندارد چراکه با آزاد‌سازی نرخ ارز، قیمت نهاده‌هایی نظیر ذرت و جو نزدیک به ۱۲‌هزار ‌تومان و کنجاله حدودا به ۱۷‌هزار‌تومان رسیده است.

قربانی قیمت تمام‌شده مرغ را باتوجه به شرایط جدید و همچنین سود در نظر گرفته‌شده برای تولیدکننده، نزدیک به ۴۰‌هزار‌تومان دانست که اختلاف قیمتی حدودا ۲۰‌هزار‌تومانی با مرغ گرم موجود در بازار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی درخصوص افزایش پنج برابری قیمت روغن خوراکی با آزاد‌سازی ارز گفت: در ابتدا باید بدانیم که تولید داخلی روغن در کشورمان بسیار محدود است، که در این راستا طرحی را با عنوان توسعه دانه‌های روغنی داشتیم که با سیاست بد ارز ترجیحی این طرح به سرانجام نرسید ‌و ما نتوانستیم در جهت توسعه سطح زیرکشت توسعه دانه‌های روغنی حرکت کنیم. وی در ادامه با اشاره به رویدادهای جهانی افزود: خشکسالی و جنگ اوکراین نیز مزید بر علت افزایش قیمت روغن خوراکی است، چراکه نزدیک به ۷۰‌درصد دانه‌های روغنی از همان منطقه تامین می‌شد.

قیمت ۴ کالای اساسی مجددا تغییر نمی‌کند

معاون وزیر جهادکشاورزی برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این وزارتخانه برای حمایت از واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک را نیز تشریح کرد و گفت: محاسبه قیمت ۴ کالای اساسی، براساس نرخ آزاد نهاده‌های دامی بوده است.

قربانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبر‌گزاری مهر درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای تولیدی و تامین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت‌ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تامین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع‌آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم‌مرغ است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در شیوه اول دو خط اعتباری تعریف‌شده است، اظهار کرد: خط اعتباری اول یک خط اعتباری بزرگ است که برای واردکنندگان نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی، صنایع لبنی و کارخانه‌ها تصفیه روغن تعریف شده است.

وی درباره سقف اعتبارات قابل‌دریافت در این خط اعتباری، افزود: به میزانی که این واحدها نیاز داشته باشند برای آنها تامین اعتبار انجام می‌شود، ضمن اینکه فهرست آنها به هشت بانک تامین‌کننده این اعتبارات ارسال شده است. قربانی گفت: این اعتبارات با نرخ ۱۸‌درصد محاسبه می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره خط اعتباری دوم نیز توضیح داد: این خط اعتباری برای واحدهای تولیدی خرد و متوسط در نظر گرفته‌شده و واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، روستایی، عشایر و واحدهای تولیدی طیور را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و مکانیزم آن به این شکل است که واحدهای کوچک اعم از واحدهای خرد عشایری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و روستایی تسهیلات را به‌صورت یارانه و با نرخ کمتر از ۱۸‌درصد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات ۲۰۰‌میلیون‌تومان است، ادامه داد: واحدهای تولیدی بزرگ‌تر این تسهیلات را با نرخ ۱۸‌درصد دریافت می‌کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه تداوم و پایداری تولید برای وزارت جهادکشاورزی بسیار مهم است، تصریح کرد: در این راستا سیاستی اتخاذ‌شده که اگر مازاد احتمالی در محصولات تولیدشده ایجاد شود، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصولات مازاد را جمع‌آوری خواهد کرد. وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم‌مرغ مازاد را جمع‌آوری می‌کند و از این محصولات هم به‌عنوان ذخایر استراتژیک و هم برای صادرات استفاده خواهد کرد. همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر مازاد تولید‌کنندگان را خریداری و تبدیل به شیرخشک و ذخیره‌سازی می‌کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می‌شود قیمت‌های تصویب شده برای چهار قلم کالای اساسی بدون در نظر گرفتن نرخ جدید نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی است، چراکه قیمت نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از اعلام نرخ‌های مذکور تعیین و ابلاغ شده است، اظهار کرد: چنین مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

قربانی توضیح داد: زمانی که قیمت چهار کالای اساسی را در صحن تعیین کردیم با احتساب نرخ نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی به‌صورت آزاد بوده است و دلیل اینکه قیمت نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی با وقفه اعلام شد این بود که به بازار شوک وارد نشود، بنابراین هیچ‌گونه افزایش قیمت دیگری در این کالاها نخواهیم داشت.