به گزارش اتاق ایران، در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، سفیر ایران در آتن، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس انجمن ملی خرمای ایران و جمعی از فعالان اقتصادی، توسعه همکاری‌های اقتصادی کرمان و یونان بررسی شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: با توجه به وجود دو تمدن کهن در ایران و یونان و وجود روابط سیاسی و اجتماعی ۲۵۰۰ساله بین دو کشور، تاکنون از این ظرفیت برای توسعه صادرات ایران و کرمان به یونان استفاده نشده است.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: گفته می‌شود فرش ایران و کرمان جزء جدانشدنی زندگی یونانیان بوده؛ اما متاسفانه این روابط تجاری در گذشته مانده و توسعه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: طبق تحلیل بازار این کشور به نظر می‌رسد کرمان در حوزه‌های تولید انرژی خورشیدی، فرآوری و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، مس، میوه و تره‌بارمی تواند نیاز یونان را تامین کند و حضور مستمر داشته باشد.

طبیب‌زاده تصریح کرد: یونان تجربه‌های خوبی در زمینه جذب گردشگر خارجی دارد و در سال ۲۰۲۱ تعداد گردشگران خود را به سه‌برابر رسانده و از سوی دیگر امکان حمل‌ونقل از بندرعباس و عسلویه به یونان وجود دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون روابط تجاری قابل قبولی بین ایران و یونان وجود نداشته که امیدواریم با حل مسائل مختلف بین دو کشور، این همکاری‌های اقتصادی بیش از گذشته توسعه یابد.

در ادامه این نشست سفیر ایران در آتن گفت: یونان محل اتصال سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا و همچنین دروازه ورود به اروپاست که موقعیت ژئوپلیتیکی این کشور، اهمیت این کشور را افزایش داده است.

احمد نادری، با اشاره به اینکه یونان ۱۸بنای ثبت جهانی در یونسکو دارد و درآمد این کشور از گردشگری در سال ۲۰۲۱ به ۱۰میلیارد و ۶۵۰میلیون یورو رسیده است، افزود: یونان رتبه یازدهم را در طولانی‌ترین مرزهای ساحلی دنیا دارد؛ به همین دلیل سه‌هزار جزیره در آن قرار گرفته که ۱۶۷جزیره، مسکونی و دارای جاذبه گردشگری هستند.

وی اظهار کرد: این کشور بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه سه‌برابر جمعیت خود گردشگر خارجی جذب می‌کند، به همین دلیل حوزه گردشگری ۲۱‌درصد درآمد ناخالص داخلی و ۲۲‌درصد سهم اشتغال در این کشور را به خود اختصاص داده است.

نادری با بیان اینکه ۱۲‌درصد نیروی کار یونان در بخش کشاورزی فعال هستند، گفت: این کشور سومین تولیدکننده هلو و شلیل و پنجمین تولیدکننده کیوی در دنیاست. همچنین محصولاتی مانند ذرت، گندم، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، پسته و زعفران در این کشور تولید می‌شود.

سفیر ایران در آتن به وجود بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی دنیا و تورم ۵/ ۶درصدی این کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم روند مذاکرات اخیر ایران برای رفع تحریم‌ها به نتیجه خوبی منجر شود تا روابط بین ایران و یونان افزایش یابد.