افزایش سقف تسهیلات و ارائه وام حقوقی

نقشه راه تحول مهر ایران

گرچه افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه  به صورت رسمی‌ اعلام نشده، اما خبرهای غیر رسمی‌حاکی از آن است که این افزایش تا چند برابر خبر خوبی برای این بخش خواهد بود. این افزایش سقف وام قرض‌الحسنه را بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده که در صورت تصویب آن، شاهد افزایش  چند برابری آن خواهیم بود. احتمال می‌رود تا پایان سال هم تکلیف این افزایش وام روشن شود. در حال حاضر سقف تسهیلات قرض‌الحسنه مطابق بخشنامه بانک مرکزی، ۵۰ میلیون تومان در حوزه معیشت و ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه اشتغال است.

در کنار این افزایش، خبر دیگر در خصوص مشمولیت افراد حقوقی برای ارائه وام است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قصد دارد به حقوقی‌ها هم وام قرض‌الحسنه بدهد. این حقوقی‌ها شامل شرکت‌های خرد و دانش‌بنیان است و به این ترتیب تسهیلات قرض‌الحسنه حقوقی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

اما افزایش وام ومشمولیت حقوقی‌ها تنها تغییرات بخش قرض‌الحسنه کشور نیست. محورهای دیگر نقشه راه تحول عبارت است از: توجه ویژه به بانکداری قرض‌الحسنه در بانک مرکزی،  توسعه جذب منابع و نحوه تخصیص آن در حوزه قرض‌الحسنه و بحث قوانینی که بانک‌های قرض‌الحسنه را محدود می‌کند. این نقشه راه  با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تدوین خواهد شد.

تحول دیجیتال هم مانند اکثر بانک‌ها که در پی تحول در این بخش هستند، از دیگر مباحثی است که مدیر عامل جدید بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور آن را  پیگیری می‌کند.

وی که در بانک قرض‌الحسنه رسالت تجربه الکترونیکی بودن تمام مراحل دریافت وام را داراست، قصد دارد ضمانت الکترونیکی وام را در بانک قرض‌الحسنه مهرایران نیز پیاده کند. دریافت سفته وچک الکترونیکی از جمله برنامه‌ها در این راستا است که زمینه  آن فراهم شده است.

پرداخت هزینه‌های بیمه ومدارس با وام قرض‌الحسنه

بانک قرض الحسنه مهر ایران علاوه بر پرداخت وام‌، در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف نیز فعال بوده است. طرح اقساطی بیمه در دو سال گذشته به ۲میلیون نفر پرداخت شده است که  ۳۰ درصد از آنها افرادی بودند که برای نخستین بار خودروی خود را بیمه می‌کردند. به این ترتیب قرار است این طرح به خرید بیمه تکمیلی نیز تعمیم یابد.حتی پرداخت هزینه‌هایی مانند مدارس، سفر، خودرو و سایر هزینه‌های زندگی مردم هم از جمله برنامه‌های بانک مهر ایران برای پرداخت وام  قرض‌الحسنه است.

در این زمینه هم شمسی‌نژاد با تاکید بر اینکه  بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه آموزش قرض‌الحسنه نیز فعالیت می‌کند گفته است: در حال ایجاد تحولی در این بخش هستیم تا با کمک یکی از مراکزعلمی‌کشور، بانک قرض‌الحسنه مهرایران به مرجع علمی ‌قرض‌الحسنه تبدیل شود. متاسفانه اکنون مراکز مختلف پژوهش‌های مطلوبی را انجام می‌دهند که اغلب آنها در سطح کتابخانه‌ای نگاهداری شده و به محصول تبدیل نمی‌شود.

شمسی‌نژاد تاکید کرده است: در حال ایجاد واحدی به عنوان مرجع دانش در بانک هستیم تا همه کسانی که می‌خواهند در حوزه قرض‌الحسنه، بانکداری خرد و بانکداری اجتماعی کاری انجام دهند، یکی از مراجع اصلی آنها بانک قرض‌الحسنه‌ مهرایران باشد و اطلاعات لازم را از این بانک دریافت کنند. از این مرجع دانش در حوزه توسعه محصول نیز استفاده خواهیم کرد و امیدواریم از این محل ابزارهای خوبی در حوزه قرض‌الحسنه تولید شود.

رشد ۶۲ درصدی منابع بانک

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با وجود تورم در سال‌های اخیر که یکی از تهدید‌های این نوع عقد بانکی به شمار می‌آید، توانسته رشد ۶۲ درصدی را در منابع ثبت کند. در حالی که مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کمتر از ۶/ ۰درصد است که کمترین میزان در سطح شبکه بانکی به شمار می‌رود. کفایت سرمایه بانک نیز حدود ۱۳درصد است که این نرخ بالاتر از حداقل نرخ اعلامی ‌بانک مرکزی است.هدف‌گذاری برای منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال آینده نیز ۲۰۰هزار میلیارد تومان است تا به این ترتیب بین ۵/ ۲ تا ۳درصد سپرده‌های کل کشور در سطح شبکه بانکی جذب این بانک شود. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری حدود ۴۰هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرده که مبلغ آن به بیش از ۳۴هزار میلیارد ریال می‌رسد.

نسبت مصارف به منابع بانک نیز حدود ۸۱درصد است. از آغاز سال تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده که  مدیر عامل بانک پیش‌بینی می‌کند،  تا پایان سال به ۵/ ۲ میلیون فقره برسد. گفتنی است ارزش این تسهیلات نیز به بیش از ۴۵۸هزار میلیارد ریال می‌رسد.

شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره سرمایه بانک نیز توضیح داده است: سرمایه ثبتی بانک در حال حاضر ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است که با سود انباشته سال‌جاری و سال گذشته، در نخستین مجمع عمومی ‌به ۵هزار میلیارد تومان خواهد رسید. پس از آن نیز برنامه داریم تا از محل آورده نقدی یا سلب حق تقدم، سرمایه بانک از ۵هزار به ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش یابد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران  از ابتدای همکاری با نهادهای حمایتی مختلف از جمله کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی، بیش از ۶۳۰هزار فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۷۳هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

مهر ایران، ششمین بانک سودده کشور

در کنار تمامی ‌این اقدامات، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران  سود انباشته خود را تا پایان ۶ ماه  اول امسال  به یک هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان افزایش داده است. در گزارشی که از سوی نهادهای رسمی‌ منتشر شده، عملکرد ۲۷ بانک مورد بررسی قرار گرفته که ۱۲ بانک زیان‌ده و ۱۵ بانک سودده ارزیابی شده‌اند. بر اساس این گزارش، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران موفق شده است  سود انباشته خود  را تا پایان ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ به یک‌هزار و۵۱۹ میلیارد تومان برساند. این در حالی است که در گزارش یاد شده، صورت‌های مالی ۹ ماه اغلب بانک‌ها بررسی شده است. اگر سود انباشته ۹ ماه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به میزان ۲هزار و۶۰ میلیارد تومان آمار ملاک بررسی قرار می‌گرفت، این بانک در بین بانک‌های بررسی شده، رتبه چهارم را کسب می‌کرد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حالی در بین سودده‌ترین بانک‌های کشور قرار دارد که بانک‌های نخست این فهرست، همگی از بانک‌های تجاری هستند و ابزارهای مختلف بانکداری را در اختیار دارند و این امکان برای آنها فراهم است تا از عقود مختلف اسلامی‌ استفاده کرده و خدمات مختلف بانکی را به مشتریان خود ارائه کنند.

پرداخت تسهیلات ۵۰۰میلیون ریالی برای مشتریان رفاه

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه امضا کرده که براساس آن مردم با دریافت کالا کارت از بانک مهر ایران با سقف ۵۰۰میلیون ریال می‌توانند از همه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه خرید کنند . نکته حائز اهمیت این است که سود ۳درصدی این تسهیلات توسط فروشگاه رفاه پرداخت خواهد شد و در واقع مشتریان این تسهیلات را با نرخ کارمزد صفر درصد دریافت می‌کنند. در ضمن تسهیلات فوق در اختیار سازمان‌هایی قرار می‌گیرد که با فروشگاه رفاه قرارداد دارند.