به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی سازمان تجارت‌جهانی، این افزایش البته هنوز نتوانسته است به یک احیای تمام و کمال تبدیل شود، به‌نحوی‌که به سطح پیش از پاندمی برسد.

تجارت بخش خدمات هنوز ۵‌درصد پایین‌تر از سطح به ثبت‌رسیده در فصل سوم سال۲۰۱۹ است. توزیع نابرابر واکسن، ظهور سویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید و محدودیت‌های مرزی همچنان بر سفرهای بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی فشار تحمیل می‌کند. بنا بر این گزارش، تجارت خدمات جهان در فصل سوم۲۰۲۱ توانسته است همگام با رشد تجارت کالا در همین مدت (۲۴‌درصد) پیش برود.

به‌ویژه خدمات حمل و نقل جهان در فصل سوم۲۰۲۱ رشد ۴۵‌درصدی را نسبت به سال پیش از آن به ثبت رساند و نسبت به مدت مشابه سال۲۰۱۹ رشد آن ۱۲‌درصد بوده است. افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای کالاها در پی تعطیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کرونایی، تغییر خدماتی که نیازمند حضور فیزیکی بودند و راهکارهای محرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی در اقتصادهای پیشرفته، این احیا را تشدید کرد. افزایش تقاضا در کنار محدودیت‌های مرتبط با پاندمی منجر به تنگناها در بندرگاه‌ها، تخصیص نادرست کانتینرها در سرتاسر جهان و وقفه در عرضه شد و در نهایت همه این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نرخ حمل و نقل کالا را افزایش داد. در فصل سوم سال۲۰۲۱، صادرات حمل و نقل آسیا نسبت به سال پیش از آن ۷۱‌درصد و نسبت به فصل سوم ۲۰۱۹ تا ۴۶‌درصد افزایش یافت در عوض اما احیای حمل‌و‌نقل هوایی مسافری همچنان با چالش مواجه شد که دلیل آن محدودیت‌های سفر به‌خاطر کرونا بوده است که آن را در سطحی بسیار پایین‌تر از دوران پیش از بحران نگهداشت. بر این اساس، هزینه مسافران بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی در سطح جهان طی فصل سوم ۲۰۲۱ تا ۵۴‌درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت که البته دلیل آن سطح بسیار پایین این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سال۲۰۲۰ بوده است. البته این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ۵۲‌درصد کمتر از ارزش آن در فصل سوم۲۰۱۹، یعنی پیش از پاندمی، باقی ماندند. کشورهای اروپایی نسبت به دوران پیش از بحران، شاهد کمترین کاهش بودند (منفی ۳۲‌درصد) چون محدودیت‌های سفر در این قاره طی تابستان برداشته شد و با مدارک واکسیناسیون، عبور از مرزها تسهیل شد. صادرات سفر در آسیا اما ۸۱‌درصد پایین‌تر از ارزش آن در دوران پیش از پاندمی بود؛ چون چندین کشور در این قاره همچنان مرزهایشان بسته ماند. کامبوج، بزرگ‌ترین صادرکننده در بین کشورهای کمتر توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته، شاهد افت ۹۷‌درصدی هزینه مسافران بوده است. صادرات سفر کشورهای کمتر توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته در نیمه نخست سال۲۰۲۱، ۶۷‌درصد پایین‌تر از ارزش آن در مدت مشابه سال۲۰۱۹ بوده است.  طی سه‌ماهه سوم۲۰۲۱، دیگر خدمات همچون ساخت‌و‌ساز، تفریحات و سرگرمی، خدمات حقوقی و مالی به‌طور میانگین تا ۱۵‌درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشتند. در کل، این خدمات به‌عنوان یک گروه، کمتر تحت‌تاثیر پاندمی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند تا جایی‌که صادرات آنها در ۲۰۲۰ تنها یک‌درصد افت داشته است.  بر اساس جدیدترین آمار، ارزش تجمیعی صادرات خدمات در بازه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱، در بسیاری از اقتصادها در سطحی پایین‌تر از سال۲۰۱۹ بوده است و شدیدترین افت در استرالیا (منفی ۳۵درصد) به ثبت رسیده است.