30  رایزن بازرگانی به بازارهای هدف اعزام می‌شوند

روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست با هیات‌رئیسه اتاق ایران میزبان رئیس سازمان توسعه تجارت بودند. در این دیدار ضرورت تقویت سطح روابط با همسایگان مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد رئیس اتاق ایران باید سیاست در خدمت اقتصاد کشور قرار بگیرد تا از مناسبات منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای عقب نمانیم.

در این نشست رئیس سازمان توسعه تجارت نیز بخشی از فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تاکنون در چارچوب ارتقای سطح روابط تجاری ایران انجام شده را تشریح کرد. هرچند به گفته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران آنچه از سوی مسوولان کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری کشور صورت‌گرفته، نتوانسته پاسخگوی نیازها و انتظارات باشد.

به گفته او امروز شاهد گشایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در سازمان توسعه تجارت هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که علاوه‌بر مشکلات داخلی با موضوعاتی مواجه هستیم که حتی با حل مسائل داخلی قادر به توسعه تجارت نیستیم. شافعی تصریح کرد: کشورهای منطقه برای موضوعات اقتصادی ارزش زیادی قائل هستند و سیاست را در خدمت اقتصاد قرار می‌دهند. این کشورها در موافقت‌نامه تجاری بسیار قدرتمند ورود کردند و متاسفانه ایران در وسط این کشورها بسیار ضعیف عمل کرده و از این منظر فقر جدی دارد. حتی تعداد محدودی از موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که از سوی ایران هم بسته شده شرایط نامناسبی دارند. رئیس اتاق ایران نگاه به بیرون و تلاش برای انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری با کشورهای مختلف را خواستار شد.  علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت  گفت: در تدوین برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بدون‌شک از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بخش‌خصوصی بهره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریم.  او به توسعه بازار به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و افزود: استفاده از ۳۰رایزن تجاری را تاکنون نهایی کرده‌ایم که اجرایی می‌شود. از طرفی ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف را در دستورکار قرار دادیم و تاکنون ۶ مرکز فعال با برنامه ویژه برای ارائه خدمات و توسعه بازار طراحی کرده‌ایم. از این تعداد ۳ مرکز با همکاری اتاق ایران دنبال می‌شود که شامل سوریه، قزاقستان و امارات می‌شود. خوشبختانه در این عرصه اتاق‌های مشترک نیز همراهی خوبی دارند. با توجه به شرایط موجود لازم است بازار روسیه را نیز جدی بگیریم چون ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالایی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  گفت:  در این بین روی جنوب‌شرق آسیا، پاکستان و روسیه نیز متمرکز شدیم هرچند انسجام بین‌بخشی برای نهایی‌شدن این موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هنوز شکل نگرفته است.  او از ضعف در گمرکات و مبادی ورودی و خروجی در کنار سیستم حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل ضعیف داخلی نیز سخن گفت و معتقد است شرایط فعلی در این حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پاسخگوی تقویت تجارت نیست، پس قبل از هر اقدامی باید این زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین استفاده از تجربیات فعالان اقتصادی از سوی رایزنان تجاری را ضروری خواند و در این راستا پیشنهاد کرد که دبیرخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در اتاق ایران شکل بگیرد تا با ۳۰رایزنی که از طرف سازمان توسعه‌تجارت اعزام می‌شوند در ارتباط باشد و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری هر استان را در اختیار رایزنان قرار دهد. بر اساس اظهارات او اتاق‌های استانی آمادگی همکاری در این حوزه را دارند. این فعال اقتصادی از جنگ اقتصادی در منطقه سخن گفت و تصریح کرد: برای مقابله با این جنگ به سازوکار مناسب نیاز داریم.

مهدی طبیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس اتاق کرمان نیز به ابهام بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه مربوط به تعهدات ارزی درباره تجارت با عراق و افغانستان که به‌صورت ریالی انجام می‌شود اشاره کرد و خواستار رفع این ابهامات شد. او همچنین به ایجاد مرکز تجاری در ارمنستان، عمان و اندونزی با توجه به ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی که دارند، اشاره کرد. این عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران خودداری از صدور بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خلق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه و اصلاح سامانه جامع تجارت را مورد تاکید قرار داد و گفت: شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی باید تسهیل و تسریع شود.

سیدکمال حسینی، رئیس اتاق سنندج رصد بازار از سوی سازمان را مورد تاکید قرار داد و سرعت عمل در این وادی را خواستار شد. به اعتقاد او کشورهای دیگر در رصد بازار بسیار قوی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و واکنش به‌موقع دارند، برای همین حضور تجار آنها در کشورهای هدف با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و موثر است درحالی که فعالان اقتصادی ایرانی به دلیل اطلاع‌نداشتن از شرایط بازار قادر به رقابت با دیگر تجار نیستند. رفع موانع و مذاکره با کشورهای هدف برای حمل یکسره کالا موضوع دیگری بود که از سوی حسینی مطرح شد. همچنین کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه از مثلث اتاق، وزارت‌خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن گفت و تعریف الگوی خاص برای ۱۸‌کشوری که کشورهای هدف اصلی هستند را موردتاکید قرار داد و هماهنگی بین این مثلث را خواستار شد.