به گزارش خبرنگار مهر، یدالله صادقی در نشستی خبری درباره نقش مهم استان تهران در صنعت و اشتغال اظهار کرد: استان تهران نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد به‌طوری که ۲۰‌درصد در استان تهران مستقر هستند. بر اساس مجوزهای رسمی صادر‌شده در بخش صنف و صنعت حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مجوز در بخش صنف و بقیه آن در بخش صنعت است. همچنین در استان تهران ۱۷‌هزار کارت بازرگانی فعال داریم.

وی افزود: یکی از خدمات اساسی به واحدهای تولیدی، تامین مواداولیه و قطعات و ماشین‌آلات تولید است که ثبت‌سفارش باید صورت گیرد. امسال ۳۶ هزار و ۲۵۷پرونده برای گرفتن ثبت‌سفارش به ما واصل شده است که ۲۹ هزار و ۵۶۳ مورد رسیدگی شده و حدود ۷‌هزار مورد در دست رسیدگی است و تقاضای واحدهای تولیدی برای واردات حدود ۱۱ میلیارد یورو بوده که کمتر از ۶‌درصد آن برای واردات ماشین‌های پیش‌ساخته است و امکان تولید در کشور به ‌اندازه کافی نیست. برنامه‌هایی برای جهش تولید و پشتیبانی مدنظر بوده که در قالب هفت محور برنامه‌ریزی شده و تعدادی از این برنامه‌ها را انجام داده‌ایم. فرصتی ایجاد شده که واحدهای تولیدی از توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل استفاده کنند و ساخت داخل انجام دهند.

سال گذشته یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار باید خودرو وارد می‌شد که شرکت‌ها خودشان داخلی‌سازی کردند. هدفی که امسال گذاشته شده یک‌میلیارد دلار است که ۲۰‌درصد این هدف کم‌شده و در ۶ ماهه اول حدود ۲۶۲ میلیون دلار بوده که به‌طور کامل محقق شده است. برخی از این اقدامات در مسیر تکمیل است و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال بالاتر از یک میلیارد دلار را داخلی‌سازی کنیم که در راستای اهداف ما است. به‌طور کلی تحریم مزیت ندارد، ولی وقتی تحمیل‌شد باعث شده که رشد را تجربه کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: مکانیزمی که برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی داریم، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که شامل بازدید مستمر استانداران و دبیران از واحدهای تولیدی خواهد بود. سایتی تحت‌عنوان «بهین‌یاب» به‌منظور ارائه خدمات صنعتی کشور است که واحدهای مشکل‌دار ثبت‌نام می‌کنند، اطلاعاتشان برای ما ارسال می‌شود و بلافاصله توسط کارشناسان رسیدگی صورت می‌گیرد و ظرف یک هفته طی جلسه‌ای با حضور استاندار و کارشناسان و خود صنعتگران به تایید می‌رسد. اگر مورد موافقت صورت نگیرد یا واحد غیرفعال می‌شود یا سطح تولید آن پایین می‌آید.

صادقی بیان کرد: خوشبختانه امسال واحدی که تعطیل شود نداریم. در رابطه با واحدی که گرفتار بانک است و نتوانسته مالیات بدهد و تامین‌اجتماعی خود را به‌موقع پرداخت نکرده، بانک تا حدی می‌تواند انعطاف داشته باشد. اولویت واحدها، پرداخت حقوق کارگر است و موضوع بانک هم در این سازمان تعیین‌تکلیف می‌شود؛ یا بخشوده می‌شوند یا تخفیف می‌گیریم که واحد بتواند این مشکل را برطرف کند یا اینکه مشکلات آب، برق و گاز که می‌تواند در این سامانه مطرح شود. همه بخش‌های تولیدی هم می‌توانند مسائل را در آن مطرح کنند و کلیه واحدهای تولیدی استان با مراجعه به سایت بهین‌یاب مشکل خود را با ما درمیان بگذارند.

وی گفت: ۱۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در ۶ ماهه اول سال برگزار شد. تعداد شرکت‌های مراجعه‌کننده ۲۸۶ شرکت بوده است که بخشی در امور مالیاتی و بخشی دیگر از تامین‌اجتماعی بودند. همچنین ۲۰۸مورد مشکل بانکی داشتند که رفع و حکم آنها صادر شده است و این روال کمک می‌کند که واحدها به تولید خود ادامه دهند.