ارزآوران اول در میانه تابستان

بر اساس گزارش رسمی سازمان توسعه تجارت، از میان ۱۰ گروه کالایی بخش صنعت، ۲ گروه با افت صادرات روبه‌رو بوده‌اند؛ از میان ۶ گروه کالایی در بخش معدن و صنایع معدنی، صادرات یک گروه کالایی کاهش داشته؛ از میان ۷ گروه کالایی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز ۵ گروه کالایی با افت صادرات روبه‌رو بوده‌اند. همچنین هر دو بخش فرش و صنایع‌دستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت صادرات را تجربه کرده‌اند‌ اما بخش پتروشیمی و میعانات گازی رشد صادرات را به ثبت رسانده است.

 صادرات در ۵ بخش عمده

صادرات کشور در ۵ بخش عمده تقسیم می‌شود. در ۵ ماهه امسال بیشترین ارزش صادراتی مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که در این بازه زمانی با رشد ارزشی ۷۵درصدی به ۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار رسیده است. پس از آن معدن و صنایع معدنی بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند که رشد ارزشی ۱۲۸‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و ارزش صادرات در این بخش ۵ میلیارد و یک میلیون دلار ثبت شده است. همچنین بخش کشاورزی و صنایع غذایی با صادراتی به ارزش یک‌میلیارد و ۸۸۶میلیون دلار در رده سوم قرار گرفته که با کاهش بیش از  ۱۱‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. بخش صنعت نیز با رشد بیش از ۲۳‌درصدی ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادراتی معادل یک‌میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار را ثبت کرده و در نهایت در بخش فرش و صنایع‌دستی شاهد کاهش ۶/ ۸درصدی ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم و صادرات این بخش  ۵۸ میلیون دلار در ۵ماهه نخست امسال است. جزئیات صادرات این ۵ بخش در ادامه این گزارش آمده است.

 صادرات در ۶ گروه معدن و صنایع معدنی

در بخش معدن شاهد صادرات در ۶ گروه کالایی بودیم. از میان این گروه‌های کالایی، تنها گروه کالایی «سایر معدن غیر‌فلزی» با افت صادرات نسبت به ۵ ماهه سال گذشته روبه‌رو بوده است، همچنین بیشترین رشد صادراتی نیز در گروه کالایی «صنایع معدنی فلزی» رخ داده است.  بیشترین ارزش صادرات در این گروه متعلق به «صنایع معدنی فلزی» است که ۴ میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار بوده و نسبت به ۵ ماهه سال قبل رشد ۸/ ۱۶۴درصدی داشته است. پس از آن «صنایع معدنی غیرفلزی» با ارزش ۳۱۵ میلیون دلار و رشد ارزشی ۶/ ۱۱درصدی، «سایر صنایع معدنی فلزی» با ارزش ۲۴۹ میلیون دلار و رشد ارزشی ۵/ ۵۲‌درصدی، «سایر صنایع معدنی غیرفلزی» با ارزش ۵۶ میلیون دلار و رشد ارزشی ۷/ ۲۵‌درصدی، «سایر معدن غیرفلزی» با ارزش ۴۳ میلیون دلار و افت ارزشی ۹/ ۱۲‌درصدی و «سایر مواد معدنی فلزی» با ارزش ۳۵ میلیون دلار و رشد ارزشی ۷/ ۲۰‌درصدی قرار دارد.

 صادرات در ۷ گروه کشاورزی و صنایع غذایی

در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، صادرات در ۷ گروه کالایی انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بخش بیشتر گروه‌های کالایی با کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند، به‌گونه‌ای که از میان ۷ گروه کالایی مورد بررسی، ۵ گروه، افت صادرات را تجربه کرده‌اند. بیشترین افت صادراتی در این گروه مربوط به «محصولات حیوانی و صنایع وابسته» است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته نصف شده است.  «صنایع تبدیلی»، «محصولات لبنی»، «شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات» و «گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی» دیگر گروه‌های کالایی این بخش هستند که افت صادرات را در این ۵‌ماه تجربه کرده‌اند، در عین حال بیشترین رشد صادراتی نیز مربوط به گروه کالایی «خشکبار» است.  در ۵ ماهه امسال صدور «میوه و تره‌بار» بیشترین ارزش را در بین سایر گروه‌های این بخش در اختیار گرفته و با رشد ارزشی ۲‌درصدی به ۶۵۹ میلیون دلار رسیده است. «خشکبار» با ارزش ۴۹۴ میلیون دلار و رشد ارزشی ۷‌درصدی در رده بعدی قرار گرفته است. پس از آن «صنایع تبدیلی» با ارزش ۲۴۸‌میلیون دلار و افت ارزشی ۱۹‌درصدی، «محصولات لبنی» با ارزش ۱۵۴ میلیون دلار و افت ارزشی ۱۵‌درصدی، «شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات» با ارزش ۱۴۶ میلیون دلار و افت ارزشی ۲۲‌درصدی، «محصولات حیوانی و صنایع وابسته» با ارزش ۱۰۳ میلیون دلار و افت ارزشی ۵۰‌درصدی و «گل و گیاه دارویی، خوراکی، ‌زینتی و صنعتی» با ارزش ۸۲ میلیون دلار و افت ارزشی ۳۸‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دارد.

 صادرات در ۱۰ گروه کالایی صنعتی

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است، از میان ۱۰ گروه کالایی در بخش صنعت، ۲ گروه «محصولات پلیمری» و «لوازم خانگی» با افت صادرات نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند. همچنین بیشترین رشد صادراتی از میان این ۱۰  گروه کالایی مربوط به «ماشین‌سازی و تجهیزات» بوده است.  آمارها نشان می‌دهد محصولات پلیمری بیشترین ارزش صادرات را در بین ۱۰  گروه صنعتی در اختیار گرفته و با افت ارزش یک‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش آن به ۴۰۸ میلیون دلار رسیده است. پس از آن ارزش صادرات «نساجی، پوشاک و کفش» با رشد ارزشی ۱۴‌درصدی به ۲۷۲ میلیون دلار، صادرات «شیمیایی» با رشد ارزشی ۵۸‌درصدی ارزش به ۲۴۹میلیون دلار، صادرات «ماشین‌سازی و تجهیزات» با رشد ارزشی ۱۳۱‌درصدی به ۱۹۱ میلیون دلار و صادرات «لوازم خانگی» با افت ارزشی ۳‌درصدی به ۱۳۷ میلیون دلار رسیده است. در بازه زمانی مورد بررسی «صنایع برق و الکترونیک» با رشد ۱۷‌درصدی ارزشی به ۸۸ میلیون دلار رسیده و «محصولات سلولزی» افزایش ۳۱‌درصدی ارزش را تجربه و ۸۳ میلیون دلار صادرات را ثبت کرده است.  «خودرو و نیروی‌محرکه» رشد ارزشی ۶۰‌درصدی صادرات داشته و ۵۴ میلیون دلار از این گروه کالایی صادر شده، «صنایع نوین، پیشرفته و دارو» رشد ارزشی ۲۳‌درصدی داشته و به ۳۸ میلیون دلار رسیده و «سایر تولیدات صنعتی» نیز رشد ارزشی ۲۸‌درصدی داشته و  یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ثبت شده است.

 صادرات فرش و صنایع دستی

این بخش صادراتی، متشکل از دو گروه «صنایع‌دستی» و «فرش‌دستباف (به‌جز گلیم)‌» است. در گروه «صنایع‌دستی» افت ۳‌درصدی صادرات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده‌ایم و صادرات در ۵ ماهه امسال در این گروه به ۳۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین در گروه «فرش دستباف (به‌جز گلیم) » نیز افت ۱۹‌درصدی صادرات تجربه شده و ارزش صدور این گروه کالایی به ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسیده است.